20 Jul

Tutorial Snap! 4 – Programes, vestits i sons

Estic fent un tutorial introductori a Snap! en català perquè m’agrada l’eina però tota la documentació que trobo està en anglès.

Si a l’anterior entrada veiem part de l’entorn d’Snap! i parlàvem del visualitzador, els objectes i l’escenari, en aquesta entrada parlarem de l’àrea de treball i les seves tres pestanyes.

ENTORN SNAP!

L’entorn d’Snap! el podem dividir en 5 parts i en aquesta entrada veurem la penúltima:

  1. La barra de menú principal: allà podem trobar-hi la icona de la rodeta de configuració; la icona del nuvolet per registrar-nos, iniciar sessió i canviar contrasenya; la icona del document per crear, desar o compartir un projecte, etc;  i el logotip d’Snap! que ens portarà al manual de referència (en anglès), a la llicència o codi font del programa.
  2. La pantalla de visualització dels projectes: tot allò que anem programant a través d’objectes i escenaris, podem veure-ho en aquesta pantalla en temps real.
  3. Els objectes i escenaris dels nostres projectes tenen un racó assignat sota de la pantalla de visualització. Clicant-hi al damunt, podem modificar-los des de l’àrea de treball d’aquell objecte o escenari.
  4. L’àrea de treball de cada objecte i escenari consta de tres pestanyes: una ens serveix per apilar-hi els blocs i crear projectes, i les altres dues, serveixen per modificar les aparences anomenades “Vestits” i els sons d’aquell objecte o escenari que haguem seleccionat.
  5. Per últim, a l’entorn d’Snap! trobarem la paleta del blocs. Amb els blocs programem els objectes i l’escenari. Podem triar quina paleta de blocs volem des de la secció de les categories de blocs, just damunt de cada paleta. Hi ha 8 categories de blocs.

 

Snap2-Entorn1-Visualitz-object-escenari-vermell3-640

ÀREA DE TREBALL

Un cop hem entrat a la web d’Snap!, veurem l’àrea de treball, situada al centre de la pantalla, consta de tres pestanyes: una per a la programació, una per als vestits i una altra per als sons de cada objecte o escenari.

Snap2-Entorn1-Visualitz-object-escenari-tall-vestits

Sobre les pestanyes de «Programes», «Vestits» i «Sons» trobem el títol de l’objecte o escenari que tinguem seleccionat (en aquest cas «Objecte») i, una mica més amunt, a l’alçada de la barra de menú, trobem el títol del projecte. Per defecte, es dirà «Sense títol». Per canviar el títol i desar el projecte hem d’anar a la icona del document.

PROGRAMES

A la pestanya de programació és on arrossegarem els blocs de codi per crear els nostres programes. Hem d’arrossegar els blocs de la paleta fins a l’àrea central de treball.

La pestanya de programació es diu «scripting area»: un script és una sèrie de blocs de codi apilats i només amb dos blocs de codi ja poden formar un script i generar un programa o projecte.

Com veurem a Blocs bàsics i a Blocs avançats, per crear els nostres programes, encaixarem blocs un sota l’altre, com als jocs de construcció.

Snap4-Blocs-Avançats1-Sensors-Tocant-Vora-So-tall

VESTITS I SONS

Un projecte pot tenir diversos objectes però només un escenari. Tot i així, tan els objectes com l’escenari poden tenir diversos vestits. Tots els vestits d’un objecte o escenari es mostren a la pestanya «Vestits». A la pestanya «Sons», es mostren els seus sons.

Pensem en un maniquí o una nina a la que li podem canviar els vestidets. A grosso modo, el maniquí o la nina serien l’objecte o escenari i els vestits les seves aparences.

Snap2-Entorn3-Vestits1-galeria-tall

AFEGEIX  I DIBUIXA

Hi ha diverses maneres d’afegir un vestit o so. La primera és que el podem triar de la galeria de vestits i sons predeterminats d’Snap! Per afegir un vestit o so a un objecte hem de clicar la icona del document i seleccionar «Vestits» o «Sons».

S’obrirà un diàleg amb diversos vestits o sons per als nostres personatges. Cliquem el que ens interessi i, després, importem el vestit o el so. Veurem que ara (so o vestit) es mostra a la pestanya dels «Vestits» o als «Sons».

També podem afegir vestits d’una segona manera: arrossegant una imatge o so a l’àrea de treball d’un objecte o escenari.

Snap2-Entorn3-Vestits-ratpenat1

A més d’afegir vestits amb imatges pròpies o alienes, a Snap! també podem dibuixar els nostres propis vestits per als nostres objectes o escenari.

Sota del nom i de la miniatura d’un objecte o escenari trobem una icona de pinzell que permet dibuixar un vestit nou des de l’editor gràfic d’Snap! Al clicar-la sobre l’editor: dibuixem i acceptem: el nostre nou dibuix es mostrarà, com un vestit més, a la pestanya «Vestits» d’aquell objecte o escenari.

Snap2-Entorn4-Objectes-escenaris-nombrar1-tall-paint

Segueix a l’última entrada sobre l’entorn d’Snap!: “Tutorial Snap! 5 – Paleta de blocs”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *