28 juny

Scratch vs. Snap!

Fa unes setmanes que trastejo Snap! i m’agrada molt. Sobretot perquè no haig de fer servir software privatiu per executar-lo ;) I potser és una llàstima que “desaprofiti” l’eina amb acudits animats, però són fàcils de fer i m’animen molt, que la vida és molt dura… Algun dia espero que es receptin més cursos de programació i menys antidepressius :)

ENTORN: SNAP! 1 – SCRATCH 0

Snap! és un software de programació molt intuïtiu i permet programar jocs i animacions a les persones que no sabem programar. A l’igual que Scratch (que és el “germà famós” del MIT), funciona amb blocs de codi de colors (pseudocodi) que s’apilen els uns sota dels altres per a donar ordres als objectes i escenaris.

Per a desar i compartir els nostres projectes, tan a Scratch com a Snap! hem de crear un usuari. Els responsables d’Snap! són personetes de la Universitat de Berkeley.

Snap! i Scratch naixen del mateix codi. La diferència principal entre un i altre és que Scratch 2.0 (la versió online) està desenvolupada amb Flash, cosa que no permet la visualització de projectes a través del telèfon mòbil. Però Snap!, com està desenvolupat amb HTML5 i Javascript, sí permet la visualització de projectes al mòbil i al web.

RECURSIVITAT: SNAP! 2- SCRATCH 0

A més, Snap! és infinitament més potent que Scratch i permet frikades màximes, com crear-te el teu propi triangle de Sierpiński, que és el fractal d’un senyor polonès de principis del segle XX. Flipa!

Img-Fractal-Sierpinski_triangle

La cosa va de posar un objecte dins del propi objecte i, d’això, se’n diu recursivitat. En art també existeix i se li diu “mise en abime” o “efecte Droste”. Per il·lustrar-lo, poso aquesta imatge de principis de segle XX on es mostra una publicicat de cacau. Si bé la imatge és del segle XX, sembla ser que al segle XIII ja es feia servir aquest efecte (i abans, imagino, però no en deu quedar registre). Les matrioskes, trobo, serien una cosa semblant però mostrades altrament.

Img-Recursivitat-Droste-Cocoa

EDITORS: SNAP! 2 – SCRATCH 1

A dia d’avui, però, Scratch guanya a Snap! en un parell de coses: l’editor gràfic i de sons, que a Snap! no està massa desenvolupat i a Scratch sí, i la comunitat online. L’editor permet dibuixar en vector, gravar sons o editar-los fàcilment. Com Snap! no permet encara tanta versatilitat, s’han de crear i editar imatges i sons fora de l’entorn d’Snap!.

Jo ho faig amb Pitivi i VLC (per editar sons) i Inkscape i GIMP (per crear i editar imatges). #ILoveFS i sempre intento fer servir programari lliure. En la meva experiència, el fet d’haver de crear primer tots els ítems per després importar-los al projecte, si bé no permet tant el “cowboy programming”, trobo que permet ser més endreçat i planificar millor els projectes.

Logos-ink-gimp-vlc-pitivi

COMUNITAT: SNAP! 2 – SCRATCH 2

Tot i que a Snap! es pot crear un compte per desar i compartir projectes, de moment, no hi ha comunitat. Em comenten que hi estan treballant, així que, en breu es farà una galeria de projectes de cada usuari. De moment, però, quan compartim un projecte, se’ns dóna una URL (adreça web) per localitzar el nostre projecte i poder compartir-lo amb els demés. Però és molt llarga! Aviam si millora la cosa…

El sistema d’Scratch m’agrada perquè només has de recordar el número de projecte. La nomenclatura de la URL d’un projecte d’Scratch és la següent:

https://scratch.mit.edu/projects/97906865/

A l’inici del projecte, l’adreça web de la pàgina d’Scratch, tot seguit, la categoria “projectes” (en anglès) i, per acabar, el número de projecte, que és únic. Amb els usuaris és el mateix. La nomenclatura per a un usuari es configura amb l’adreça web de la pàgina d’Scratch, tot seguit, la categoria “usuaris” (en anglès) i, per acabar, el nom de l’usuari:

https://scratch.mit.edu/users/Gamificat/

En canvi, la nomenclatura d’Snap! és una mica més complexa. Atenció a la URL d’un projecte, el del triangle de Sierpiński, per exemple. Més o menys és el mateix, però la nomenclatura d’Scratch està infinitament més simplificada:

http://snap.berkeley.edu/snapsource/snap.html#present:Username=gamificat&ProjectName=Dibuixa-un-triangle-Sierpinski

Scratch-pagina-principal

 

DESEMPAT: SNAP! 3 – SCRATCH 2

En fi, que sembla que no es pot tenir tot, de moment. A Can Scratch estan summament distrets amb la gran G. i l’Scratch Jr., i es veu que passen bastant de la 2.0, així que no sembla que hi hagi d’haver canvis aviat. I no sé si el que fan servirà per traslladar-ho a la versió web… Això espero…

A Can Snap! tenen diversos fronts oberts i no sé com s’ho munten, però van fent. La cosa és que l’entorn d’Snap! permet també fer servir altres programes, com Beetleblocks (per dissenyar en 3D) i Snap4Arduino (per programar plaques d’Arduino). Amb el mateix usuari pots fer projectes amb els tres programes!, ara bé, un projecte de Beetleblocks s’haurà d’obrir amb Beetleblocks perquè Snap4Arduino no el reconeix: juntos pero no revueltos, hehe :)

En fi, que cert és que Scratch enlluerna molt, però trobo que, a la llarga (o no tant llarga, que tot va molt ràpid), si no el cuiden i prefereixen apostar pel màrqueting enlloc de vetllar per la funcionalitat del codi, Snap! li passarà la mà per la cara… 

Per cert, el gat Scratch és la mascota d’Scratch i l’Alonzo és la mascota d’Snap!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *