21 Jul

Pràctiques Snap! 4 – Variables (punts)

Estic fent un tutorial introductori a Snap!, una eina que permet programar jocs i animacions fàcilment. Per tal de practicar una miqueta amb les categories de blocs, he dedicat una primera entrada als blocs de control i moviment, una segona als d’aparença i so, i una tercera als blocs de sensors i operadors. Ara toca la categoria variables, amb la que podem implementar un marcador de punts.

RESUM I OBJECTIU

Però quantes coses fa el nostre ratpenat!

  1. Amb els blocs de control i de moviment hem aconseguit fer moure la fletxa per la pantalla.
  2. Amb els blocs d’aparença hem transformat la fletxa en un ratpenat i sembla que vola.
  3. Amb els blocs de sensors i operadors hem programat el ratpenat per a que faci una pregunta i, en funció de la resposta, diu una cosa o altra: és un ratpenat volador interactiu!

Ara, el nostre objectiu és implementar un marcador de punts: si l’usuari encerta la pregunta, es sumarà un punt al marcador. Si falla, es restarà un punt al marcador. Per crear un marcador necessitarem alguns blocs taronges de la categoria “Variables”.

Snap-Practica-Variables4-marcador-punts-encert-tall-pantalla

CREA VARIABLE

A la categoria de variables trobarem una paleta amb blocs taronges (variables) i blocs granates (llistes). El primer i últim bloc de la paleta són de color gris i permeten crear variables o blocs. En aquesta pràctica ens dedicarem a les variables, així que pararem atenció als taronges i passarem olímpicament de llistes o blocs nous :)

  1. El primer bloc que trobem a la paleta, com dèiem, és gris i es diu “Crea una variable”. Si posem el cursor a sobre es torna blau. Clica-hi al damunt. Snap-Practica-Variables1-crea-variable-tall
  2. Si cliquem el bloc “Crea una variable” se’ns obrirà un diàleg per tal de nombrar la nostra nova variable: l’anomenarem “Punts” i acceptarem clicant a “D’acord”. (En una altra ocasió, ja desgranarem això de “per a tots els objectes” o “només per a aquest objecte”).Snap-Practica-Variables2-nombra-tall-punts
  3. Un cop haguem acceptat, la nostra nova variable es mostrarà a la paleta en forma de bloc rodó taronja “Punts” i també veurem com es mostra a la pantalla de visualització del projecte. A més, apareixerà un nou bloc gris perquè, si volem, puguem “Esborrar una variable”. Per tal d’implementar els punts al marcador, necessitarem dos blocs taronges de variable.
  4. El primer “assigna a Punts el valor de 0”, farà posar el marcador a zero quan es comenci a jugar.
  5. El segon “augmenta la variable Punts en”, augmentarà o disminuirà la puntuació del marcador. Snap-Practica-Variables3-creada-tall-punts

Actualització del 28 de juliol del 2016: Fixa’t que al costat de la variable “Punts” hi ha una casella que es pot marcar i desmarcar. Si està marcada, la variable apareixerà a la pantalla i sinó, desapareixerà de la pantalla. Podem modificar l’aspecte de la variable clicant el botó dret de la que es mostra a la pantalla. Fi de l’actualització del 28 de juliol del 2016.

SUMA I RESTA PUNTS
  1. Per posar el marcador a zero cada vegada que el projecte s’iniciï, programem un nou esdeveniment amb el bloc de control “Quan la bandera verda es premi”.
  2. A sota, hi encaixem el bloc taronja de la variable anomenat “assigna a Punts el valor de 0”. Hem de clicar la pestanyeta del bloc per triar la variable “Punts”.
  3. El segon bloc de variables que necessitem farà augmentar o disminuir els punts al marcador. Per tant, necessitarem dos blocs d’aquest tipus: un per la condició d’encert i un per la condició d’errada.
  4. Per implementar els punts, reciclarem el bloc que havíem construït a la pràctica de sensors i operadors per fer programar la pregunta i les respostes.
  5. Ara, haurem d’afegir un bloc de “augmenta Punts en 1” dins de la condició d’encert i un altre bloc de “augmenta Punts en -1” dins de la condició d’errada.Snap-Practica-Variables5-atura-tot-tall

IMPORTANT: Fixa’t que no hi ha bloc per disminuir una puntuació. Per restar punts hem d’augmentar en negatiu i, per tant, posem -1. Al moviment dels objectes sobre l’escenari passa el mateix: quan es tracta de coordenades, no hi ha blocs de restar passes al moviment i també es resta sumant en negatiu.

ATURA PROJECTE

I fins aquí el projecte del ratpenat volador interactiu :) Per fer-lo més rodó, podem afegir el bloc de control “atura tot”. Tan a la programació amb Snap! com a la vida és una bona pràctica finalitzar els projectes que iniciem.

I… tachán! Ja hem creat el nostre primer projecte, que podríem descriure a un usuari de la següent manera:

“Aquí tens un projecte d’un ratpenat volador interactiu!

  1. Clica la bandera verda per iniciar el projecte: veuràs un ratpenat que sobrevola la ciutat i un marcador de punts a zero.
  2. Si cliques la tecla espai del teclat, el ratpenat et farà una pregunta.
  3. Si encertes la pregunta et dirà “Molt bé!” i sumaràs un punt al marcador. Si no encertes la pregunta et dirà “No pas!” i se’t restarà un punt del marcador.”
RESULTAT

Resultat del projecte: aquí deixo el projecte d’exemple d’aquesta quarta pràctica de variables i punts a Snap! I fins aquí el projecte del ratpenat volador i  interactiu.

Segueix a “Pràctiques Snap! 5 – Llapis (dibuix)” per aprendre a fer anar la categoria dels blocs del llapis i dibuixar un quadrat. Després, si t’animes, podràs aprofitar la fórmula per dibuixar, triangles, pentàgons i totes les figures geomètriques existents!

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *