Pràctiques Snap! 4 – Variables (punts)

Estic fent un tutorial introductori a Snap!, una eina que permet programar jocs i animacions fàcilment. Per tal de practicar una miqueta amb les categories de blocs, he dedicat una primera entrada als blocs de control i moviment, una segona als d’aparença i so, i una tercera als blocs de sensors i operadors. Ara toca la categoria variables, amb la que podem implementar un marcador de punts.
Però quantes coses fa el nostre ratpenat!
- Amb els blocs de control i de moviment hem aconseguit fer moure la fletxa per la pantalla.
- Amb els blocs d’aparença hem transformat la fletxa en un ratpenat i sembla que vola.
- Amb els blocs de sensors i operadors hem programat el ratpenat per a que faci una pregunta i, en funció de la resposta, diu una cosa o altra: és un ratpenat volador interactiu!
Ara, el nostre objectiu és implementar un marcador de punts: si l’usuari encerta la pregunta, es sumarà un punt al marcador. Si falla, es restarà un punt al marcador. Per crear un marcador necessitarem alguns blocs taronges de la categoria “Variables”.
A la categoria de variables trobarem una paleta amb blocs taronges (variables) i blocs granates (llistes). El primer i últim bloc de la paleta són de color gris i permeten crear variables o blocs. En aquesta pràctica ens dedicarem a les variables, així que pararem atenció als taronges i passarem olímpicament de llistes o blocs nous :)
- El primer bloc que trobem a la paleta, com dèiem, és gris i es diu “Crea una variable”. Si posem el cursor a sobre es torna blau. Clica-hi al damunt.
- Si cliquem el bloc “Crea una variable” se’ns obrirà un diàleg per tal de nombrar la nostra nova variable: l’anomenarem “Punts” i acceptarem clicant a “D’acord”. (En una altra ocasió, ja desgranarem això de “per a tots els objectes” o “només per a aquest objecte”).
- Un cop haguem acceptat, la nostra nova variable es mostrarà a la paleta en forma de bloc rodó taronja “Punts” i també veurem com es mostra a la pantalla de visualització del projecte. A més, apareixerà un nou bloc gris perquè, si volem, puguem “Esborrar una variable”. Per tal d’implementar els punts al marcador, necessitarem dos blocs taronges de variable.
- El primer “assigna a Punts el valor de 0”, farà posar el marcador a zero quan es comenci a jugar.
- El segon “augmenta la variable Punts en”, augmentarà o disminuirà la puntuació del marcador.
Actualització del 28 de juliol del 2016: Fixa’t que al costat de la variable “Punts” hi ha una casella que es pot marcar i desmarcar. Si està marcada, la variable apareixerà a la pantalla i sinó, desapareixerà de la pantalla. Podem modificar l’aspecte de la variable clicant el botó dret de la que es mostra a la pantalla. Fi de l’actualització del 28 de juliol del 2016.
- Per posar el marcador a zero cada vegada que el projecte s’iniciï, programem un nou esdeveniment amb el bloc de control “Quan la bandera verda es premi”.
- A sota, hi encaixem el bloc taronja de la variable anomenat “assigna a Punts el valor de 0”. Hem de clicar la pestanyeta del bloc per triar la variable “Punts”.
- El segon bloc de variables que necessitem farà augmentar o disminuir els punts al marcador. Per tant, necessitarem dos blocs d’aquest tipus: un per la condició d’encert i un per la condició d’errada.
- Per implementar els punts, reciclarem el bloc que havíem construït a la pràctica de sensors i operadors per fer programar la pregunta i les respostes.
- Ara, haurem d’afegir un bloc de “augmenta Punts en 1” dins de la condició d’encert i un altre bloc de “augmenta Punts en -1” dins de la condició d’errada.
IMPORTANT: Fixa’t que no hi ha bloc per disminuir una puntuació. Per restar punts hem d’augmentar en negatiu i, per tant, posem -1. Al moviment dels objectes sobre l’escenari passa el mateix: quan es tracta de coordenades, no hi ha blocs de restar passes al moviment i també es resta sumant en negatiu.
I fins aquí el projecte del ratpenat volador interactiu :) Per fer-lo més rodó, podem afegir el bloc de control “atura tot”. Tan a la programació amb Snap! com a la vida és una bona pràctica finalitzar els projectes que iniciem.
I… tachán! Ja hem creat el nostre primer projecte, que podríem descriure a un usuari de la següent manera:
“Aquí tens un projecte d’un ratpenat volador interactiu!
- Clica la bandera verda per iniciar el projecte: veuràs un ratpenat que sobrevola la ciutat i un marcador de punts a zero.
- Si cliques la tecla espai del teclat, el ratpenat et farà una pregunta.
- Si encertes la pregunta et dirà “Molt bé!” i sumaràs un punt al marcador. Si no encertes la pregunta et dirà “No pas!” i se’t restarà un punt del marcador.”
Resultat del projecte: aquí deixo el projecte d’exemple d’aquesta quarta pràctica de variables i punts a Snap! I fins aquí el projecte del ratpenat volador i interactiu.
Segueix a “Pràctiques Snap! 5 – Llapis (dibuix)” per aprendre a fer anar la categoria dels blocs del llapis i dibuixar un quadrat. Després, si t’animes, podràs aprofitar la fórmula per dibuixar, triangles, pentàgons i totes les figures geomètriques existents!