17 març

Comunicació digital ètica

Fa temps que penso que ens cal reflexionar més sobre com ens comuniquem a tots nivells, especialment en el digital i molt especialment a nivell de projectes de transformació social. I he pensat una proposta de cinc pilars en els que es podria basar una comunicació digital ètica.

0. Usar eines de programari lliure tant per la comunicació interna com externa així com per a la creació de continguts digitals: des del sistema operatiu fins a les eines de disseny, edició, programació i maquetació, passant pel correu electrònic, la missatgeria instantània o les eines de participació (àgores, llistes de correu, formularis, emmagatzematge de fitxers, etc.)

1. Vetllar pel llenguatge inclusiu en la creació de continguts, tant al text com a la imatge: fent ús de genèrics pel gènere i il·lustrant amb diversitat de persones. Per exemple : enlloc de «Benvinguts» podem fer servir «Us donem la benvinguda». I en una imatge on hi hagi de sortir persones, vetllarem perquè es mostrin diversos colors de pell, edats, maneres de vestir, etc.

2. Allotjar els nostres continguts a una pàgina web pròpia, fer-ne còpies de seguretat i evitar rastrejar a les usuàries que la visiten. Per fer-ho, necessitarem primer un nom de domini per al nostre projecte. Amb ell, podrem tenir comptes de correu electrònic però haurem de buscar servidor de correu.

Actualització 23 juliol 2020: he transferit el domini a Gandi i m’han donat dos comptes de correu :) Així que depèn d’on el poseu potser teniu correu i tot.

3. Compartir continguts a mitjans socials lliures, descentralitzats i no-publicitaris. Si tenim compte a mitjans asocials privatius, centralitzats i publicitaris, evitem publicar-hi gaire contingut, especialment contingut original. Amb fer una entrada de tant en tant enviant a les persones a la nostra web és suficient per ser-hi present sense alimentar-hi massa els algoritmes que les governen.

4. Promocionar eines lliures com mitjans socials ètics o eines de comunicació distribuïdes fomenta enllaços forts, ja que són comunicacions pròpies. Si mencionem a altres persones i projectes en mitjans asocials publicitaris, fomentem els enllaços dèbils, ja que aquestes eines són propietat de corporacions. Fomentem els enllaços forts mencionant i conversant a mitjans socials ètics i evitant que des de les nostres pàgines s’arribi a mitjans asocials publicitaris.

Cirereta: Tacar casa nostra amb icones esclavistes no mola: evitem posar enllaços a les webs o als articles que facin tornar les usuàries a mitjans asocials publicitaris. Compartim i dialoguem a mitjans socials lliures! Fomentem una cultura digital lliure!

I fins aquí la proposta, que s’inspira de les restriccions de la RAP.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *