20 Ago

World War II Cartoons: Gamificació als anys 40?

Al curs de gamificació que l’anònim enginyer singapurès penjava a la xarxa, es començava la història de la gamificació al 1912 amb els gadjets de Cracker Jack per després saltar fins al 1980. El salt és abismal: no hi ha gamificació des del 1912 fins a principis dels anys vuitanta?

Durant la Segona Guerra Mundial (1939-1945), el govern americà encarrega als millors dibuixants del país una sèrie de curtmetratges animats coneguts com els World War II Cartoons (dibuixos de la Segona Guerra Mundial), on Bugs Bunny o Popeye ridiculitzen als japonesos, als alemanys o als russos. Els personatges de vegades adquireixen actituds guerreres i s’enfronten a l’enemic, com al curt del Popeye “You’re a Sap, Mr. Jap”, on el famós personatge del dibuixant Max Fleischer, ridiculitza els japonesos.

 



A altres World War II Cartoons es pretén fer prendre consciència als espectadors per a destinar fons per subvencionar la guerra. En aquest, els set nans treballen molt a la mina i extrauen sacs de pedres precioses que porten alegrement al banc per canviar-les per “Saving Bonds” i que vindrien a ser una mena de fons de pensions. Aviso, el so és dolent. 



També millors dibuixants es responsabilitzaven de Private SNAFU, una sèrie de 28 curtmetratges animats encarregats pel govern dels Estats Units entre 1943 i 1945 que anaven destinats als soldats americans. El protagonista dels curts és sempre el soldat ras Snafu. Les sigles del nom corresponen a la frase en anglès: “Situation Normal All Fucked Up”. L’Snafu és un desastre i sempre acaba morint. 

I mentre riuen, els soldats americans prenen consciència que poden morir sinó segueixen al peu de la lletra les instruccions que reben: un pas en falç i al sot…

Un dels meus Snafu’s preferits és “Spies“. Aquí el deixo:


Als anys 40, el govern americà intentava modificar conductes a través de mecàniques de divertiment. I la gamificació també és això: incidir en els patrons de comportament de les persones. Si bé no s’apliquen mecàniques de joc sí hi ha, doncs, un intent de modificar conductes. 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *