10 Jun

#VHLTD15 Vailets HackLab Teacher’s Day

Una de les iniciatives que es va presentar a la Jornada catalana de l’Ensenyament de la Programació a Primària i a l’ESO va ser la comunitat Vailets HackLab, que aplega pares, docents, pares/docents i altres personetes motivades. L’objectiu dels Vailets, així, a grosso modo, és experimentar amb la programació i la robòtica per tal d’estimular el desenvolupament dels infants altrament, de forma lúdica i autoorganitzada.

APRENDRE FENT

Aprofitant la Jornada que havia organitzat la Generalitat, els Vailets van convidar als assistents a la trobada del 7 de juny, també dedicada als mestres però on no es donaven punts :)

L’any anterior, se celebrava la primera trobada dels Vailets i va ser una trobada multitudinària enfocada als infants i les seves famílies. Va ser tot un esdeveniment, així que aprofitant l’interès mostrat, els Vailets van decidir dedicar la segona edició del Vailets HackLab als profes motivats: una espècie interessantíssima.

A més d’aquesta part fervorosament tecnològica, -que potser és la més evident per pirotècnica-, els Vailets destaquen per la voluntat de cooperació entre diversos individus i col·lectius en un deliciós quid pro quo i amb un objectiu comú: aprendre i créixer experimentant, jugant, construïnt, descobrint, coneixent-se…Learning by doing, se’n diu.

VHLTD15_LowTechNetworking - petit

VOLUNTAT I CLIMA

La cosa és que, en l’acte d’aprendre s’impliquen moltes variables. Perquè aprendre és un imperatiu i aprenem vulguem o no. La variable d’aprenentage més potent, -suposo, per intrínseca-, és la voluntat, però la voluntat d’aprenentatge la determina cadascú amb els seus interessos. Lògicament, tindré ganes d’aprendre alguna cosa si la cosa m’interessa mínimament. I molt sovint, ens interessen les coses que pensem que ens són útils (o almenys curioses).

A Vailets, de voluntat sembla que en sobra. Normal: tenim un sistema educatiu que fa angúnia i mai sé si anem endavant o enrere amb segons quines polítiques. La voluntat d’actualitzar el sistema educatiu és ja una necessitat d’urgència: el sistema és lent i són temps ràpids.

Una altra variable d’aprenentatge, -posem que ja tenim voluntat-, és el clima, que és extrínsec. No depèn de mi només crear un clima d’aprenentatge i és per això que existeixen biblioteques i altres espais on es fomenta un clima d’aprenentatge enfocat al silenci en l’estudi, un estudi tipus escriba bíblic…I depèn com, es necessita un clima o altre…I aquí entra en joc un altre tipus d’espai: els nomenats Ateneus de Fabricació, les fargues del segle XXI.

El Vailets HackLab Teacher’s Day és va dur a terme a l’Ateneu de Fabricació de Les Corts. De fet, fa uns mesos vaig contactar amb la Núria i m’hi vaig plantar per proposar-li un projecte: fer un taller intergeneracional per muntar una màquina recreativa. Algú s’anima? A Can Batlló aviat tindrem l’aula d’informàtica a punt. I potser les companyes del taller de fusteria ens podrien donar un coop de mà ;) Jo em podria animar a programar algun joc :)

VHLTD15_Presentació - petit

DINÀMICA, MANIFESTO I ATENEU

En qüestió climàtica els Vailets també hi tenen la mà trencada ;) A l’arribar, hi havia un magnífic Low-Tech Networking System de boli i paper, un paper gros, això sí. L’espai de l’Ateneu és obert, -diàfan, en diuen-, així que et pots passejar per allà tan alegrement. Per fer això d’anar tafanejant, el vailet Carlos va establir l’acció de papallonejar. Justa la fusta un verb per a mi i una patent pel Carlos ;)

Una primera part de la dinàmica, a més del mur de Networking on la gent ja podia començar a interactuar, va ser un Speed Networking. Teniem 30 segons per parlar amb algú i explicar-nos una mica què hi feiem allà…Quin estrés! Jo que sóc de conversa reposada…Però va estar molt xulo i va generar un molt bon ambient.

VHLTD15_Manifesto - petit

Seguidament, es va fer la lectura del manifest dels Vailets. Ens vam disposar en dues línies, uns enfront dels altres però a força distància. Cada vegada que en Carlos llegia un punt del manifest, qui hi estigués d’acord, tenia que fer “un pasito pa’lante”. Total, que jo no recordo el nombre de punts, però va estar prou calculat com per quedar-nos uns davant dels altres. Molt xulo, fa pinya.

Després de la lectura, la Núria presentava l’Ateneu, un espai obert on qualsevol persona amb sentit comú i projecte pot fabricar-hi coses. L’objectiu de la xarxa d’Ateneus de Fabricació és que tot el que allà es construeixi sigui viable, sostenible i que, d’alguna manera, reverteixi socialment.

Tot i que ja hi havia estat, sempre és un gust papallonejar pel taller. En aquesta ocasió, vaig veure un peixet moníssim que va resultar ser una caixeta moníssima en forma de peix. El Dinosaure, brutal. És una passada veure la maquinària i com es transformen les coses!

VHLTD15_Peixet - petit

VHLTD15_Dino - petit

Després de la presentació de la comunitat i el lloc, en Carlos ens va proposar presentar propostes de tallers, xerrades…No calia ser expert en el tema, només tenir ganes d’ensenyar o aprendre. Allò era El Paradís i jo la papallona més feliç del planeta. Així que, pim pam, la gent anava apuntant en un full el seu tema i presentava el tema a la resta. Un cop tots presentats, es van penjar per ser votats. Tots disposavem de tres gomets i així lowtechment vam votar els que més gràcia ens feien.

VHLTD15_ProjectesTots - petit

Hi havia de tot: debats, tallers, demostracions, propostes d’espais de creació, presentacions de projectes…

VHLTD15_PuntuantProjectes - petit

Es va tocar programació amb Scratch, Arduino, Makey Makey, Lego WeDo…Es va parlar d’Smart Cities, de creativitat, de música, de jocs…I de com fer plastilina casolana!!! Atenció: conductora i no conductora, en funció si posem sal o sucre.

VHLTD15_Papallona1 - petit

Però, sobretot, al Vailets HackLab Teacher’s Day es va parlar de canvi de paradigma, de fer de les escoles un veritable espai d’aprenentatge, un lloc per créixer entre iguals, on aprendre fent i compartint, errant i rectificant, on l’esforç i la cooperació es conjuguin per fomentar l’aprenentatge.

VHLTD15_Papallona3 - petit

Després dels tallers, que molts eren simultanis i vaig anar papallonejant una mica pertot, ens vam tornar a aplegar i es van extreure les conclusions. Estavem així en rotllana i tothom va anar donant les seves impressions…

Total, gairebé 20 minuts de conclusions. I sort, perquè a mi ja no m’aguantaven els braços…Tinc una doble tendinitis, crec, i lamentablement, el vídeo es movia suficient com per no ser agradable de veure…Igualment, és fet amb el mòbil i no es veu massa bé. Sorry :_(

VHLTD15_Papallona2_Instròniks - petit

Ara, miracles de la tecnologia i caramelets de Google, quan el vaig anar a penjar a YouTube, l’editor per defecte et corregeix el tremolor…Ara, només deixen 10 minuts per clip i per això l’he partit. Reflexió espontània: Com es desfà una de Google? Doncs igual que es desfeia una de Windows al 1992.

En fi…Les conclusions del Vailets HackLab Teacher’s Day 2015: perdoneu-me si el meu entusiame us eixorda al minut 4:44. Boníssim, el Marc! Tot el meu suport al projecte educatiu d’Instroniks. És molt i molt xulo el que feu! Gràcies per venir a explicar-nos-ho! Fascinant la SisiTrònik! Tot i el meu tarannà d’escriba bíblic, meravellada estic amb els vostres trastets de tinkering musical :)

De fet, gràcies a tots i totes per tot. Va ser un diumenge magníficament intens!

CONCLUSIONS. Part 1 de 2

CONCLUSIONS. Part 2 de 2

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *