09 Des

#UOCScratch 5. Interacció i món físic

He estat sense publicar uns dies perquè tenia el WordPress amb “un follón que no sabe ni dónde se ha metío”. Bé, al lio…

Aquesta és la cinquena i última setmana d’aquest curs d’introducció a la programació amb Scratch impartit per la UOC. I m’enduc una bona experiència. Aquesta darrera setmana tocarem el tema sensors per tal de fer projectes enfocats a la interacció amb l’usuari o altres objectes. Es posen exemples de proyectes d’Scratch que permeten fer ús de la càmera, del micròfon i d’extensions que permeten programar robots, per exemple.

En aquesta darrera sessió, se’ns parla de la relació d’Scratch amb el món físic. A través de certs blocs de la categoria “sensors”, es pot activar la càmera de l’ordinador, detectar oscil·lacions del volum del micròfon i, fins i tot, el moviment dels objectes de la pantalla.

Es presenten diversos projectes interactius: dos per a treballar la interacció amb l’usuari fent ús dels blocs de sensors d’Scratch relacionats (volum del micròfon);  i dos més que mostren hardware programable que permet fer música, donar instruccions a robots, etc.

UOCScratch5_tarta

INTERACCIÓ AMB EL MICRÒFON

  • Bufa les espelmes. Al primer projecte que se’ns presenta és un pastís d’aniversari amb les espelmetes enceses. El petit programa que l’acompanya, detecta el volum del micròfon. Si el volum es més alt del valor indicat, el pastís canvia d’aparença saltant a l’altre vestit de l’objecte pastís. I així, fa l’efecte que bufem les espelmes!
  • Infla el globus. El segon projecte, que es mostra al mateix vídeo va sobre bufar un globus perquè es vagi fent més gros. Per fer-ho, cal programar, com s’ha fet amb el pastís, que superant un valor de volum indicat, el globus canvïi la seva mida, és a dir, que comenci amb una mida determinada i la vagi augmentant progressivament.

UOCScratch5_makey

INTERACCIÓ AMB HARDWARE

  • Makey Makey és una placa de hardware que permet convertir qualsevol cosa en un teclat: el propi cos, aliments, objectes, etc. Al vídeo se’ns mostra com vincular un projecte d’Scratch a una placa Makey Makey.
  • Lego Wedo és un sistema basat en blocs de lego que es connecta a Scratch a través d’una extensió, un conjunt de blocs específics. A “Més blocs” es pot afegir l’opció per trastejar el Wedo des d’Scratch. Incorpora sensors d’inclinació, motoret, etc. Es mostra una roda de fira (noria) que es controla amb un projecte Scratch.

No es parla d’Arduino però amb Arduino també es pot trastejar amb el món físic. El software, però, per trastejar Arduino des d’Scratch serà S4A, Scratch for Arduino. Tampoc es parla de les Raspberry Pi, que també és una placa que permet mil coses. A mi m’han comentat que és millor (per versàtil) que Arduino però jo encara no hi entenc prou…

 

PROJECTE PERSONAL – VIDEOJOC (Opció 1)

Per acabar el curs hem de finalitzar d’entregar el projecte personal que vam definir la tercera setmana del curs. El meu Baby Foodie 2 està finalitzat! Però hi he fet alguns canvis:

  1. Al final no he estipulat 90 segons de joc. Simplement es va jugant i es guanya si s’aconsegueix les racions i es perd si s’esgoten les vides.
  2. M’he carregat la mol·lècula de carboni. Hi ha força ítems i no és necessària. Com a vides extra he deixat l’activitat física (pilota) i la hidratació (aigua).
  3. M’he carregat la presentació. Simplement he posat títol i botonet per iniciar el joc. Si bé les instruccions estan detallades al projecte, potser en una segona versió afegeixo alguna pantalla explicativa.
  4. És millor jugar dues persones…Tot i que només juga un pròpiament, és a dir, que només una persona toca les fletxes per moure el Baby, a base de testers, ens hem adonat que és força difícil visualitzar quines racions et falten mentre vas jugant. La velocitat va augmentant i vas tot boig esquivant xuxes…com per mirar el marcador!…Però és força divertit que, mentre una persona juga, l’altre li va cantant les racions que li falten per completar el joc.

BabyFoodie2_esboç

Peu foto: fent un croquis per establir velocitat de caiguda i aparició d’aliments / vides extra.

Tal com comentava al post de la descripció del projecte, per tal d’estalviar-me una mica de feina, he agafat en préstec algunes imatges. Els crèdits de tots els elements del joc, música inclosa, són a les notes i crèdits del projecte a Scratch.  Meus són: el pa, el raïm, el mató, el pernil, la hidratació i el cartell. La majoria de coses les faig a l’editor d’Scratch, que és la canya.

El que no puc trastejar, com les tipografies que donen problemes en vector, ho canvio amb Inkscape. Recomano moooolt que els ítems del joc siguin vectorials…sinó es veu molt pixel·lat i fa lleig...De fet el Baby es veu bastant pixel·lat, trobo, però és que és molt mono i no el vull canviar…

Em vaig trencar molt l’olla per tal d’establir les racions i la caiguda dels aliments. Al crear un joc ens adonem de com de necessàries són les mates i els “tempos” humans ;) Hi ha un “pitote” de variables que funciona bé però no sé si s’entén…Ho he intentat explicar als comentaris del projecte…Ho anava a explicar aquí també però no vull fer badallar el personal…Si algú m’ho demana, detallo com s’estipulen les racions i com cauen/apareixen els aliments en funció de les variables Nivell i Temps.

Ha estat molt divertit avaluar els projectes dels companys. De fet, de tres que n’havia de corregir, un no havia estat finalitzat per qüestions de temps i els altres dos eren laberints amb gats, rates i formatges. Molt divertits, per cert. Pel fòrum del curs també he descobert un projecte relacionat amb la història de les esposes d’Enric VIII que m’ha deixat bocabadada! :)

DrScratch_Baby_Foodie

Ahh! Per cert, he passat el projecte del Baby Foodie 2 pel Dr. Scratch i estic mooolt contenta!! Un 19/21. M’agradaria millorar-lo per depurar el codi però no me’n surto massa encara…I l’eina està en fase beta i encara falta millorar-hi cosetes…L’altre dia, sense anar més lluny, vam detectar que hi havia mandanguetes per resoldre als clons…Però m’encanta que l’equip de Dr. Scratch m’hagi convidat a formar part d’un comité per a millorar l’eina. Kaizen Power!

Molt contenta d’haver fet el curs. L’única “espinita” que tinc és que em vaig despistar en l’avaluació dels projectes personals i se’m va passar la data. Quina llàstima que es tanquin les dates…Jo les deixaria fins a l’última setmana, almenys…Així potser hi ha més gent que presenta projectes i avalua. Ha donat la sensació de trobar-nos 4 corregint-nos entre nosaltres…De fet, al primer Arkanoid (si no recordo malament) em vaig corregir a mi mateixa…I curiosament, em vaig puntuar pitjor del que em van puntuar els meus peers.

Això sí, gràcies UOC per facilitar que tothom pugui interacutar i compartir els seus projectes. Literalment diu la despedida del curs on s’anima a compartir projectes en una Padlet (quina mania amb les/els padlet…) En fi…Totalment d’acord amb aquesta frase:

A todos nos gusta ver las creaciones de otras personas para tener nuevas ideas. Recordad la espiral del pensamiento creativo:  Imaginar, crear, jugar, compartir y reflexionar.

No tots els MOOCs són iguals… Ara només falta que engegueu una continuació d’aquest curs en un nivell intemig ;)

Fins aviat :)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *