27 Nov

#UOCScratch 4. Alternatives a Scratch

A més de continuar amb el nostre exercici Arkanoid, aquesta setmana, al curs introductori a Scratch de la UOC, ens parlaran d’alternatives a Scratch: hi ha altres eines que permeten programar. Aviam què proposen :)

La darrera setmana vam acabar la formació bàsica d’Scratch amb els blocs avançats: missatges, llistes i clons. No hem tocat el tema de crear nous blocs perquè es considera que és un curs introductori.

Aquesta quarta setmana del curs ens parlaran d’altres eines per programar, unes per a nenes i nens menors de 8 anys i unes altres per quan Scratch se’ns quedi petit. La tasca d’aquesta setmana serà acabar l’Arkanoid i evaluar el projecte personal de la setmana anterior.

UOCScratch4_Juegos_clasicos_algoritmos

ABANS D’SCRATCH

Hi ha jocs clàssics per aprendre algoritmes. A la fotografia, extreta del vídeo de la setmana del curs, en trobem alguns: Escacs, Origami, Cub de Rubik, Torres de Hanoi, Simón i Serp Rubik.

També es pot programar sense ordinador. Per fer-ho, es proposen dues activitats: Cody & Roby, emmarcat dins la CodeWeek i la Guía Computational Thinking Ilustrated. Afegeixo les activitats de CSUnplugged. El problema principal que trobo a aquests recursos és que normalment són en anglès i dificulten l’accés a les persones que no el dominen.

Se’ns presenten també jocs de taula pensats per a infants programadors: Robots Turtles (a partir de 4 anys) i Code Monkey Island (a partir de 8 anys).Una de les tendències educatives més fascinants és la de la programació i robòtica educativa. Orientades a infants de 4 a 8 anys, es proposen aquestes eines:

La Bee-Bot, una abella molt mona amb la que es poden executar ordres simples de moviment. Jo hi vaig jugar a la #JEP15 amb l’Artur Coll, que ens va fer un taller :)

Vam posar una superfície amb quadrants on, simbòlicament, hi havia representat l’Univers. La gràcia era programar la Bee-Bot perquè anés de Mart a la Terra. Es poden posar obstacles en alguns quadrants per tal de fer-ho més difícil.

El Pro-Bot podríem dir que és el cosinet de la Bee-Bot. Amb els mateixos colors, es presenta en forma cotxe i té més opcions que la Bee-Bot, com una pantalla de control o la possibilitat de posar-li un joystick. Al Pro-Bot el vaig conèixer al taller que va fer el Pau Nin a #RoboTICiPresó, juntament amb altres robotets. Així molt ràpidament repasso els que més em van fascinar:

L’Sphero, amb el que han fet el BB-8 d’Star Wars, que se’ns va presentar com a una eina de rehabilitació mèdica, així que més d’un ús té…; el Pleo, un ninotet moníssim en forma de dinosaure i programat amb intel·ligència artificial; el Dash i la Dot, que tenen la peculiaritat de poder interactuar entre ells.

 

Aprofitar per dir que l’Artur Coll també era a #RoboTiciPresó amb Picaxe i que, a la #JEP15, a més de la Bee-Bot ens va presentar l’EscornaBot i Lego Mindstorms. A més, tan a la #JEP15 com a #RoboTICiPresó, el Frank Sabaté ens va parlar del taller de titelles robot amb l’Aisoy. Quants trastets, eh? Per cert! L’EscornaBot és gallec i l’Aisoy, murciano. I aquesta és la setmana europea de la robòtica! Del 23 al 30 de novembre hi ha centenars d’activitats programades per tota Europa.

Seguint amb les alternatives a Scratch per a aprendre a programar des de ben petits (fins i tot abans de saber llegir o escriure), se’ns proposa també la iniciativa de Primo, Cubetto, mescla de joguina de fusta i robòtica. També es proposa Lego WeDo, Kibo i Puzzlets. Finalment, com a aplicacions mòbils per a aprendre a programar destinades a infants de 4 a 8 anys, tenim: Scratch Junior, Kodable, LightBot i Move the Turtle.

 

DESPRÉS D’SCRATCH

Per connectar els  blocs d’Scratch amb el món real i donar vida a diversos trastets, se’ns presenten aquestes extensions: Arduino, placa de control programable, econòmic i de hardware obert que permet programa infinitut de coses. L’Edutec del Citilab, especialitzat en desenvolupar eines relacionades amb la programació per blocs, va desenvolupar Scratch for Arduino (S4A) i també és una eina oberta.

PicoBoard és una altra placa programable que incorpora so i llum. Està pensada per a nens i nenes a partir de 12 anys. Kinect2Scratch forma part de la XBox i permet interactuar amb la consola sense tenir contacte físic. La interfície reconeix gestos, veu, objectes i imatges. L’enginy permet al jugador controlar els projectes creats amb Scratch amb el moviment del seu cos.

El Makey Makey (de “Maker” (fer) i “Key” (clau)) permet convertir en una tecla qualsevol cosa i funciona amb tots els programes i pàgines web. Es recomana la utilització a partir dels 8 o 9 anys. Es pot usar en qualsevol material conductor: grafit de llapis, menjar, monedes, paper d’alumini, etc. De fet, els Vailets HackLab tenen la mà trencada en fer plastilina conductora (i no conductora també, és qüestió de posar sal o sucre).

Els Vailets fan una macrotrobada cada any des del 2014 a l’Ateneu de Fabricació de Les Corts. Aquest any també van programar el Vailets HackLab Teacher’s Day, que va ser la canya. Aquí el clip de la primera edició :)

 

Leap Motion és un sensor que ens permet controlar l’ordinador a través de gestos ja que rastreja tots els moviments de les mans i dels dits. L’enginy incorpora un plugin per a Scratch. I com a últim exemple d’eines per a programar, es proposa MakeBlock, un kit de construcció amb peces d’alumini que s’acoblen entre elles i amb les que es poden crear robots, impressores 3D, màquines de control numèric. Leap Motion està pensat per a qualsevol edat i és compatible amb Arduino. A més, disposa de blocs en versió Scratch per a cada component.

Més enllà d’Scratch trobem la Raspberry Pi, un ordinador de baix cost desenvolupat al Regne Unit amb l’objectiu d’estimular l’ensenyança de ciències de la computació a les escoles. El seu sistema operatiu es basa en GNU-Linux, està disponible des de febrer 2012 i promou l’aprenentatge de llenguatges com Python, Basic, C, Pearl i Ruby.

 

Kano és un kit per a principiants i la seva primera versió és de 2013. El seu sistema operatiu Kano OS està basat en Debian i està concebut com a un entorn d’aprenentatge per a infants a partir de 7 anys. El projecte ha estat desenvolupat conjuntament per Raspberry Pi i Codeacademy.

Més enllà del llenguatge gramatical dels blocs d’Scratch, hi ha molts més altres llenguatges de programació que, amb blocs o línies de codi, permeten programar tot tipus de trastets: des d’una web o una rentadora fins a un robot. Potser els llenguatges de programació més populars ara mateix són Python, Ruby, PHP i JavaScript. Com a llenguatge de marcat se’ns proposa HTML, CSS i XML. Hi ha innumerables pàgines web on aprendre aquests llenguatges: Code School, Codeacademy, Udacity, CodeHS, Khan Academy, Girls Who Code

UOCScratch4_Llenguatges_programacio

ARKANOID: FINAL DEL PROJECTE

Aquesta setmana acabarem el projecte Arkanoid que vam engegar la segona setmana del curs, així que l’haurem fet en tres fases. Així ràpidament serien:

  1. Disposar els elements i fer moure la nau horitzontalment
  2. Fer moure la pilota i comptabilitzar punts quan la pilota toqui un bloc
  3. Millorar les funcionalitats i simplicar els objectes mitjançant l’ús de clons

Com a millores, primer posarem un so (a la pilota o al bloc) que s’emetrà quan es toquin. Després, posarem un missatge al final de la partida. Si es toquen els 5 blocs, surt un “You Win”, si la pilota cau al terra, surt un “Game Over”. Cada cartell ha de ser un nou objecte i farem ús dels missatges. També s’ha de fer que només hi hagi un personatge “Bloc” (fins ara n’hi havia 5, un per cada bloc que apareixia).

Els clons són una mica rotllo perquè, si volem identificar-los, hem de programar un parell de coses: una llista per posicionar els personatges i una variable “Personatge” per assignar-els-hi la identitat.  Vaig a trastejar i actualitzo quan el tingui :)

Segueix a UOCScratch 5 – Interacció i món físic

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *