13 Nov

#UOCScratch 2. Blocs bàsics

Aquesta segona setmana del curs de la UOC sobre introducció a Scratch està dedicada als blocs més bàsics: moviment, aparença, so, control, sensors, operadors i esdeveniments. La setmana vinent ens introduirem a conceptes més avançats: missatges, clons i llistes :)

En aquesta unitat se’ns proposa un “learning by doing”. A partir de les reinvencions que fem dels projectes que se’ns proposen, explorarem l’entorn d’Scratch i ens iniciarem a la programació. Haurem de:

  • Entendre l’objectiu general dels blocs de cada categoria
  • Jugar amb l’exemple que ens donin
  • Intentar entendre el codi de l’exemple
  • Posar-nos a prova

No s’explicarà la categoria “Llapis” perquè es creu quese pueden aprender fácilmente después de este curso”. Comencem!

1. BLOCS DE MOVIMENT

Se’ns presenta un exemple on el gatet Scratch es mou, gira o torna a la seva posició inicial en funció d’on que cliquem. Se’ns anima a entrar a dins el projecte per veure el codi i reinventar-lo per modificar-lo. Haurem de:

  • Canviar efectes modificant els números dels blocs per veure els efectes en el personatge.
  • Anar enrere. Moure el personatge del gat 10 passes enrere (suposo que s’ha de crear una nova ordre/botó que es digui “Vade retro Felis Silvestris Catus” o similar ;)
  • Trobar la manera que el personatge reboti quan toqui una vora de l’escenari (hi ha un bloc per fer això).

Aquest és el projecte reinventat per mi :)

 

2. BLOCS D’APARENÇA

En aquest exercici, veurem diferents blocs: mostrar, amagar, canviar de vestit… Aquests blocs modifiquen l’aparença del personatge. Haurem de:

  • Afegir més disfresses (desde la biblioteca d’imatges d’Scratch, dibuixant o important-ne a l’editor o fent-ne una amb la webcam)
  • Afegir més efectes (sense haver d’afegir disfresses addicionals)
  • Fer parlar el personatge (omplir el bloc buit “Hablar”)

Aquí la meva reinvenció:

 

3. BLOCS DE SO

Se’ns mostra un piano que fa sons. Hi ha una tecla (la verda) que no fa cap so perquè no té cap programa assignat. Haurem de:

  • Canviar els sons tot experimentant amb els instruments, que són als blocs liles (notes, tambors…) per veure els sons que es poden arribar a generar
  • Modificar la tecla verda (afegir-hi algun so)
  • Afegir més tecles al piano

 

4. BLOCS DE CONTROL

En una modificació del projecte dels blocs de moviment, se’ns presenta al gat amb 1) Selecció d’idioma (espanyol-anglès); 2) Control del nombre de passes que es mourà el gat i 3) Control de la direcció del gat mitjançant les fletxes dreta-esquerra del teclat. Haurem de:

  • Modificar els paràmetres (jugar amb els valors dels blocs  i de la variable)
  • Canviar l’orientació del personatge

A més, he afegit el català i una variable perquè el gat pregunti les passes en cada idioma. El projecte original no ho feia i quedava estrany que triessin anglès i et canviés el text dels botons però no el missatge del gat…Aquí el projecte:

 

5. BLOCS DE SENSORS

Amb aquests blocs podem jugar amb la interacció del personatge amb el seu entorn (altres personatges, l’escenari, el cursor del ratolí, etc.)

Es presenta un projecte que juga amb el cursor del ratolí. Haurem de trobar la manera que el personatge no surti de l’escenari sense utilitzar el bloc de “Rebotar si toca una vora”. Aquí el meu remix:

En aquesta part del curs, ens hem topat amb un problema que ens ha costat respondre. He fet un projecte expressament per a visualitzar amb els blocs en marxa les 4 respostes correctes al problema, que és el següent:

Volem moure endavant 10 passes un personatge (en direcció cap a la dreta). Quin d’aquests blocs realitza aquesta acció? És un problema de resposta múltiple. Ja he avançat que hi ha 4 respostes correctes…Aquestes són les respostes possibles:

Pregunta moviment

I aquest és el projecte que he fet:


6. BLOCS DE DADES

En aquesta unitat aprendrem les variables (que ja haviem vist a la Scratch Card 12 per les puntuacions) i la setmana vinent anem a per les llistes. Ambdós ítems gestionen dades.

Se’ns presenta un projecte on cauen pomes d’un arbre. Quan recollim les pomes (tocant-les amb el cursor del ratolí) guanyem un punt, és a dir, la variable “Punts” incrementa el seu valor en 1 quan el cursor toca aquest objecte/personatge.

Haurem de fer que si la poma toca el terra, resti un punt. A més, he afegit un Game Over si la variable es posa a menys de 0. Ah! I he posat el rètol de guanyar abans, enlloc de 5 pomes, en reculls 3. Per corregir millor més curt…Aquí el meu remix del projecte:

 

7. BLOCS D’OPERADORS

Els blocs d’operadors serveixen per introduir als projectes conceptes matemàtics i alguns també per la manipulació de textos. En aquest projecte es mostra l’eqüació senzilla de l’acceleració. Es poden canviar els valors de les variables “velocitat_inicial”, “acceleració” i “temps” per trastejar la fòrmula, que ha estat modificada per obtenir la distància entre el temps actual i el temps anterior (actual -1).

“El objetivo es para ver una animación a través del tiempo (la ecuación original da la distancia total después de que acelere)”. Hem de crear una paràbola. “Para hacer el reto más sencillo, hemos añadido en el programa la variable “ángulo” y las ecuaciones posicionales en un comentario”.

La fòrmula que hi ha dins el projecte és la següent:

Paràbola_fòrmula

Ara bé, al projecte no hi ha cap variable “Gravetat” Yo sé simular la gravetat molt senzillament… Posant l’eix Y en negatiu… De moment no me’n surto per implementar la fòrmula… He mirat exemples de paràboles però encara no he pogut estudiar-los massa…

Paràbola_exemple

Continuarà…

El que sí he acabat és la primera part de l’Arkanoid que anirem construïnt. Hi ha la nau, la pilota i els blocs. La pilota rebota quan toca la nau i para el joc quan la depassa. A més, si toca els blocs, desapareixen i suma un punt. Si s’aconsegueix tocar tots els blocs i deixar la pantalla neta, surt un missatge escrit felicitant el guanyador. Si la pilota depassa la nau, surt un missatge de Game Over i es para el projecte. Aquí el deixo:

 

Segueix a #UOCScratch 3. Blocs avançats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *