04 Mar

Taller d’Scratch a Can Vies (2de2)

Després de la introducció a Scratch, ja sabem què és i per a què serveix. Anem, doncs a trastejar-lo, tot reflexionant, això sí, sobre els nous paradigmes de la societat digital en relació a la tecnologia i l’aprenentatge.

 

NOUS APRENENTATGES, NOVES OPORTUNITATS 

Curiosament, tan es programa amb Scratch a les escoles com a les presons com a laboritoris sèniors. Scratch és per a tothom, és comunitat, és programació, és expressió artística, creativitat, col·laboració i reciclatge. El que falta, trobo, són formadors i materials en català. De moment, sembla que ha aparegut una figura anomenada “facilitador de tecnologia” i que juga el paper d’acompanyar al professorat en l’aventura de traslladar el currículum educatiu a projectes de caire transversal, inclusiu, lúdic i col·laboratiu.

Més enllà de les escoles, però, hi ha centres d’extraescolars, biblioteques i tot tipus de centres socials on també es podrien desenvolupar activitats relacionades amb la programació creativa i la robòtica educativa sense perdre mai de vista la sobirania tecnològica.  Diuen els de Davos que s’han de crear 2 milions de llocs de treball en 4 anys. A què estem esperant exactament? 

A la resta de la Península anem força curts a nivell curricular trobo, però a Navarra ja fa dies que s’han posat les piles i, de fa un anyet, a Programamos+Govern Navarra van editar uns vídeos xulíssims (en castellà) on podem començar a donar les primeres passes amb Scratch: aprendre com crear un compte, com funciona l’editor gràfic i els estudis i, finalment, començar a crear projectes.

El més semblant que tenim per aquí és CodeClubCat, una iniciativa que està impregnant les biblios d’arreu de Catalunya. Els vídeos que va fer en Pau Rodríguez per CodeClubCat estan molt bé i són en català. Aquest, per exemple, ens explica les parts principals de l’editor d’Scratch i ens pot ser molt útil per un taller. Gràcies compis! Força Scratch!

 

Destacar que, també en col·laboració amb Programamos, el Govern de Navarra ha traduït la guia del Creative Computing al castellà…Des de Programamos també es fan investigacions acadèmiques i formacions al professorat. O tot a l’hora: de fet, ara mateix estic cursant un MOOC per docents que té per objectiu contribuir a la tasca d’investigació sobre la incidència de l’aprenentatge de la programació en altres matèries i competències…

I insisteixo en la figura del facilitador de tecnologia perquè sé que els profes són molt heterogenis i no tots volen/poden desaprendre, ser proactius i/o sortir de la seva “zona de confort” mentre aprenen Scratch, adapten els seus continguts a l’eina per fer de l’educació una experiència memorable i, de pas, fomenten un aprenentatge col·laboratiu i horitzontal ;) En general, els profes ja van prou de cul: ajudem-los! N’hi ha que hi posen molta voluntat però no tenen temps, bàsicament.

ECOLOGIA DEL CODI I DR. SCRATCH

Si hi ha una cosa que m’enamora d’Scratch és la capacitat de reciclatge que té. Tot és reciclable: codi, objectes i escenaris. Entrant a qualsevol projecte es pot copiar imatges i trossos de codi, fins i tot es poden clonar programes sencers, això sí, el crèdit del projecte es dóna automàticament. Quan generem un remix / una reinvenció d’un projecte d’algun membre de la comunitat, es genera un nou projecte i el podem modificar.

Ara bé, per defecte, a la pàgina de la descripció del projecte, sempre s’indicarà, a través d’un arbre de reinvencions, qui ha creat el projecte en primer terme. En fi, que ara que ja hem entès que aprovar no és sinònim d’aprendre només falta entendre que copiar també és aprendre i que no és dolent per se si s’admet la còpia i es dóna crèdit a l’autor. I en aquest cas, Scratch ens automatitza aquesta part.

DrScratch_Baby_Foodie

Una altra eina relacionada amb Scratch és Dr. Scratch, un enginy que permet analitzar els projectes. És com un profe imparcial, hehe :) L’eina està en fase beta i ha estat ideada per Programamos, comunitat de la que formo part. Em van demanar si volia formar part d’un petit comité per millorar l’enginy i vaig acceptar encantada :)

De moment, per tal d’analitzar el projecte s’ha de posar la URL a la web de Dr. Scratch i, en pocs segons, fa una lectura en clau computacional del nostre projecte. És una passada! Mireu-ho aquí perquè al taller no tindrem Internet i no crec que puguem fer servir l’Scratch online i, per tant, generar URL’s dels projectes per analitzar-los a Dr. Scratch. Per cert, la imatge de l’anàlisi correspon al projecte “Baby Foodie 2”, el projecte de final de curs, diguem, del MOOC de la UOC #UOCScratch, que va estar força bé, per cert.

Destacar, però, que des de Programamos també s’està treballant per tal d’integrar Dr. Scratch en un plugin per a navegadors, cosa que permetria analitzar els projectes sense haver de marxar de la web d’Scratch per copiar i enganxar la URL. Aviam quan arriba aquest plugin! :)

SCRATCH CARDS I PRIMERS PROJECTES 

Un vídeo dels que comentava de Programamos i el Govern de Navarra que comentava més amunt, ens il·lustra com seguir un tutorial guiat a l’editor d’Scratch. Per tal de poder anar seguint el tutorial durant el taller, portaré aquest vídeo també, que presenta un projecte molt senzill: fer que el gat Scratch (a CodeClubCat li diuen Fèlix) balli al so de la música.

 

De fet, aquest petit projecte forma part d’una sèrie de materials anomenada Scratch Cards, unes targetes que es poden imprimir i que són molt útils si no tenim accés als tutorials guiats de la comunitat d’Scratch. Les cartes, però, no il·lustren el moviment dels personatges i es fa estrany explicar coses en moviment de forma estàtica. Per tal de resoldre’m la inquietud, vaig programar un projecte que anima les 12 Scratch Cards.

Aquest projecte, però, al meu parer, no serveix per començar a programar o reinventar-lo sinó per il·lustrar les targetes i posar-les en acció. Serveix més el projecte anterior o alguns que són més xulos, com els que van fer Cartoon Network per l’edició passada de l’Hora del codi (The Hour of Code). Es tracta del projecte “Hide and Seek” (fet i amagar en anglès) que té un tutorial guiat al web d’Scratch i del que parlava al final de l’entrada anterior.

A més de reinventar projectes a partir de les Scratch Cards, també podem crear-ne de nous o reinventar-ne a partir d’altres creacions. Com cada persona és un món i les possibilitats són múltiples, proposo, per a qui vulgui anar més enllà de les Scratch Cards:

  • Un Pong. És un clàssic, és un dels primers jocs que s’ensenya a programar i a mi m’enamora la seva dualitat. Es pot reinventar de mil maneres (jo vaig fer un LovePongHate i un NotPongBe (versió Hamlet) però m’hagués agradat inventar-me el Mondrian Pong…). Jo n’he fet de més senzills i aquests es poden reinventar o intentar crear des de zero amb variants tot inspirant-se en el projecte o bé modificar només els vestits afegint-li personatges o el que a cadascú se li ocorri: pel taller m’enduré aquest Pong que he fet per il·lustrar la guia del Creative Computing.

  • Un acudit. Per practicar amb les històries animades podem programar acudits, que mola molt. Jo em vaig emocionar i me’n vaig programar un d’aquests de “Se abre el telón” per un curs de cuyo nombre no quiero acordarme. Aviam si us fa gràcia o ja el coneixieu! En català també n’hi ha de bons d’aquests del teló però aquest justament em feia especialment gràcia representar-lo. Scratch té això, que tu imagines una cosa i la pots materialitzar perquè també la vegin els altres. L’acudit que m’enduré al taller també serà el de la guia del Creative Computing i és molt més simple: un diàleg senzill entre dos personatges que es pot complicar tant com vulguem.

Apa, doncs, ens veiem a Can Vies! :)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *