21 Abr

Sobre l’edició digital: La faula inacabada de la gasela i el fórmula 1

Hi havia una vegada una gasela que campava alegrement per la sabana. Tot passejant, un dia es va trobar que el terra havia canviat de naturalesa: n’hi havia un tros que no era comestible i era més dur de trepitjar, més fosc, fins i tot. El que no sabia la gasela és que allò es deia carretera i que, per allà, hi començarien a passar depredadors de metall que, si bé sense mala intenció “a priori”, representaven una seriosa amenaça per a la seva supervivència. La gasela, però, tot això no ho sabia.
Ella campava d’aquí cap allà com la resta dels seus congèneres. Quan trobava un tros de terra d’aquests que no es poden menjar, el passava de llarg i llestos.
Una fosca nit, la gasela creuava la carretera quan de cop, una llum cegadora la va desconcertar. Un fórmula 1 arribava a tota velocitat però ella allí estava, paralitzada, sense saber si anar endavant o enrere; anclada en aquell asfalt que, pel seu limitat enteniment, era simplement incomestible. 
 
Què li passarà a la gasela? Saltarà fent una original filigrana i l’acabaran contractarant a Hollywood com a stunt o l’aixafarà el fórmula 1 en plan dibuix animat de la Warner? 


RESISTÈNCIA AL SALT DIGITAL?
 
L’any passat vaig acabar d’escriure un llibre sobre art públic i espai urbà de Barcelona que vaig titular Barcelona: Bellesa i OblitVaig concretar dues entrevistes i ambdós editors estaven disposats a publicar-me el text. El primer que em van preguntar va ser a qui anava dirigit el llibre: “Als amants de Barcelona“, vaig dir. I em sembla que els va agradar la meva combinació d’articles i sustantius perquè em van fer seure de seguida. 

Un cop vaig triar editor, el primer que li vaig preguntar era si es contemplava edició digital. Això és una altra clàusula del contracte, ja en parlarem“, és a dir, que no, que no es contemplava edició digital…I parlo de principis del 2013…Descartant l’edició digital, el bon home es decantava per un llibre tant preciós que costaria uns 20 euros…Calia? Per un autor novell? Segur? L’editor va mostrar molt d’interès pel contingut: “feia temps que no veia una cosa tan ben documentada”, deia…Però volia fer un llibre massa car! Vaig insistir en un format més econòmic. Va dir que demanaria un altre pressupost per mirar de fer-ne una versió més modesta i fins aquí puc llegir, perquè ja no n’he tornat a saber res. Aquesta és la manera que tenen alguns editors per dir-te que ja no els interesses: simplement, t’ignoren…

I aquí estem, que els editors són gaseles enlluernades pel fenomen digital, que arriba a tota velocitat mentre ells tanquen els ulls i no s’adapten…Van perduts i fan tard fa dies potser perquè no s’adonen que són editors de coneixement, d’entreteniment, d’emocions…i no pas de llibres. Que ells són filtres de qualitat però que el llibre és, en realitat, un mitjà, un format de coneixement. I, considerant els temps que corren -que qui no corre, vola i el més tonto fa rellotges-, ens podriem començar a posar al dia d’una vegada per totes, no?


NOVES PERSPECTIVES

Al maig, el Gremi de Llibreters de Catalunya celebra, a Barcelona, el II Congrés de Llibreters en Llengua Catalana. El que em resulta curiós és que, el primer, va ser al 2012…Què va passar al 2013? Per què no es va celebrar? No ho troben prou important? Val 80 euros assistir al congrés i, com no els tinc, no hi puc anar. Tot i així, venint del món del llibre, ja tinc qui em passarà els apunts…

D’altra banda, a principis del 2014 es va celebrar a Nova York el Digital Book World Conference i, de retruc, el 13 de maig se celebrarà una jornada oberta a Barcelona titulada “Digitalització i pirateria” que s’emmarca dins un màster d’edició digital que costa un ull de la cara. La xerrada, però, és gratuïta. Per a qui pugui interessar, també són d’accés lliure les XIII Jornades del Programa Educatiu Ciutat de Barcelona que se celebren entre el 12 i 13 de maig. 


NOVES POSSIBILITATS?

Es comença, doncs, a repensar la publicació de continguts digitals, però tot va molt lent…i no hi ha encara un format estable per a tots els dispositius. I ara què? Epub3 o OpenEFT? D’altra banda, el 21 de maig finalitza el plaç per demanar les subvencions per a la creació de continguts culturals digitals. Quina paradoxa, oi? Jo amb un llibre sencer i sense poder optar a les ajudes

A dia d’avui, tinc un altre editor interessat en el text i estem parlant aviam què fem. La veritat sigui dita, almenys, aquest cop, no m’ignoren i, a més, em comenten que estan oberts a totes les possibilitats. Anirem veient com evoluciona la cosa…D’altra banda, com el meu llilbre parla d’història de l’art públic i l’espai urbà, vaig pensar que seria bona idea adaptar el contingut per fer-ne rutes culturals gamificades per a dispositius mòbils. 

A més, hi ha un director de cine que m’ha proposat fer un llargmetratge de ficció inspirat en el llibre i en la meva experiència personal al Barcelona Bus Turístic. I més coses que se’n poden derivar d’aquest contingut…En resum, que més enllà d’un llibre ben intencionat, m’he adonat que la cosa dóna tant de si, que puc convertir el contingut d’un llibre en un projecte transmèdia de turisme cultural.  

Hi ha segona part…Amb propostes concretes i eines disponibles per dinamitzar el tema…Sobre l’edició digital: pagament social, transmèdia i edicions “de luxe”. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *