10 Mai

Sobre el “I Congreso Nacional de RRHH de APD”

Fa uns dies em vaig assabentar que, a finals de mes, se celebra a València el “I Congreso Nacional de RRHH de APD“. Pels que no siguin socis, la quota per assistir-hi és de 800 euros (més el 21% d’IVA), així que deu valer la pena, la cosa. 
 
Com a subtítol del congrés, li han posat “En el corazón de la empresa” i com a guinda, Inmark Recursos Humanos, proposa introduir la gamificació als directius de les empreses a través del seu joc “Citius Training Game“. 

Blog_CongresoRRHH
De fet, ja és veia a venir: el novembre passat GameLearn organitzava una trobada per valorar les tendències en formació i RRHH i la gamificació va obtenir medalla de bronze.  

La gamificació, que jo anomeno “desbanalització de la cultura del joc” ha entrat amb força des de finals del 2013. Al setembre es consolidava el Gamification Spain Meet_up, que aviat celebra la seva quarta edició. L’aconteixement més destacat, però, és el Gamification Word Congress que, aquest any, se celebra a Barcelona entre el 22 i el 24 de maig.  

 
EL CONGRÉS ORGANITZAT PER APD
 
El congrés, organitzat per la Asociación para el Progreso de la Dirección (APD), projectarà les seves ponències en una sola jornada. Diu el programa que, davant l’evidència dels canvis que ha generat aquesta nova era, s’han obert nous i rellevants aspectes en la gestió dels recursos humans i s’ha accentuat la necessitat de resoldre problemes que no han estat mai solventats adequadament. A més, segons es pot llegir al programa, sembla que les empreses pensen que “qualsevol inversió, despesa o persona ” ha d’estar orientada al negoci. 
 
Per això, l’objectiu de l’APD en aquestes jornades és tractar alguns d’aquests aspectes des de la percepció que els responsables de RRHH també generen ingressos a les empreses. Per això, diuen, han batejat el leitmotiv com “En el corazón el la empresa”
Avui dia, per nombrar alternativament els departaments de RRHH trobem termes com #ADNempresarial, un malabarisme lingüístic que serveix per explicar aquesta orientació de marca personal que ansien les empreses per part dels seus treballadors.
 
Per això, sorgeixen noves necessitats i, en conseqüència, nous llocs de treball. Un exemple ja consolidat és la figura del Community Manager (CM), una persona que representa una empresa a les xarxes socials i que acompleix funcions relacionades amb la reputació online, la bona presència i posicionament a les xarxes, l’apropament als clients potencials i la conquesta de la seva fidelització amb la marca. I tot perquè “les marques volen ser persones”, afirmava un ponent a l’edició 2014 del Fòrum Turístic de la Fira de Barcelona
 
El que més em sorprèn del congrés és que, de 25 ponents, només hi hagi tres dones…I em sorprén perquè si hi ha algun department que es caracteritza pel nombrós volum de dones, aquest és el de RRHH. Diu textualment l’informe de Grant Thornton a la pàgina sis: “La dirección de recursos humanos es la que cuenta con un mayor porcentaje de mujeres, un 29% en España“. 
 
Ja ho deia el diari El País al 2010 i no sé jo si ha canviat massa la cosa quatre anys després…“Más formadas, pero con peores empleos”. A l’octubre del 2013, El Diario recalcava que “En España vuelve a retroceder en el índice mundial de igualdad de género“.  
 
EL PROGRAMA DEL CONGRÉS
 
Els departaments de RRHH són vitals per a les grans empreses. Sel·leccionar adequadament als candidats a un lloc de treball pot determinar l’èxit o el fracàs d’un departament, evitar o incrementar incidències a l’entorn de treball, etc. Per això, la primera de les intervencions parla de Gestionar el talento para generar riqueza
 
També es parlarà, dels “Retos actuales en la gestión de los recursos humanos”, on apareixen la motivació i les noves eines i models de gestió. Els equips, avui, solen ser multiculturals i les diferències intergeneracionals s’accentuen en l’adaptació als canvis que generen noves eines tecnològiques. 

La comunicació interna, sens dubte, és també molt important. No només el fet de saber comunicar-se dins el propi equip sinó que també cal gestionar degudament les eines tecnològiques per evitar que passin coses com aquesta
 
També es parlarà de “Filosofía para un liderazgo ético“, una cosa que sembla difícil d’implantar a les empreses. Desgraciadament, hi ha directius que encara no saben què vol dir això de la Responsabilitat Social Corporativa. I la Unió Europea porta ja 14 anys insistint en segons quins conceptes a reconsiderar: transparència, participació, cooperació, valor afegit, mecenatge…

I, entre moltes altres coses, es parlarà de gamificació com a eina de gestió dels recursos humansEl programa sencer aquí
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *