19 Jul

Snap!, alfabetització digital i programari lliure

Com m’agrada molt Snap! però no trobo documentació en català, faré un tutorial introductori. Aquí una mica de context de l’eina en quant a l’alfabetització digital i el programari lliure.

NOVA ALFABETITZACIÓ

Si bé no tothom és escriptor o periodista, la gran majoria sabem llegir i escriure. No cal aprendre ciències de la computació per ser enginyer/a, cal aprendre un mínim de ciències de la computació per entendre el món en el que vivim.

A més, entenent la tecnologia i tenint accés a les fonts del programari o del maquinari, si ens cal, podem adaptar-la a les nostres necessitats, amb el que la creació de tecnologia ens permet millorar el món en el que vivim.

Created-with-free-software

#ILOVEFS

I és per això que el tema de les llicències del programari és important: Scratch fa ús de Flash -que és privatiu- i és un problema. Tot i que ja se sap que Flash, algun dia, desapareixerà del mapa, el fet de fer servir Flash limita l‘accés a l’eina i compromet la seva seguretat…

Scratch és una eina meravella però no pots crear ni visualitzar projectes sinó tens Flash instal·lat… I, per exemple, no podràs visualitzar un projecte d’Scratch des del teu mòbil. (A part dels forats de seguretat de Flash, que per això el volen treure i a Can Adobe sembla es fan els remolons i van xupant del bote…)

Això, amb Snap! no passa: enlloc de Flash s’ha fet servir HTML5 i els teus projectes es poden visualitzar tan alegrement del del web com des d’un dispositiu mòbil. Per cert, sóc molt fan de la web i el hashtag #ILoveFS (I Love Free Software).

Snap0-Intro3-Logo-square

LOGO ANTECESSOR

L’antecessor més reconegut dels llenguatges de programació visuals és Logo, nascut al 1967 gràcies a Seymor Papert i Cynthia Solomon.

Logo va revolucionar la manera d’entendre les matemàtiques i la física a través de la computació i, des dels darrers anys, amb l’auge dels ordinadors personals i Internet, s’ha treballat en recrear la idea del Logo per aquests nous entorns.

logo_turtle-21

Avui dia, però, llenguatges com Scratch o Snap! van més enllà de les matemàtiques i la física i, a través de la programació, també poder crear historietes animades, jocs i tot allò que puguem imaginar.

L’objectiu és crear un projecte personal però, pel camí, mates i física és tornen instruments útils i significatius que ens serveixen per portar a terme els nostres projectes. Per fi, podem prescindir de «l’aprenentatge per calaixos» i portar a la pràctica projectes transversals que conjuguen, al mateix temps, diverses matèries i competències.

Aquesta és l’última de les entrades d’introducció contextual a l’eina d’Snap! Ara toca conèixer l’eina in situ.

Segueix a l’apartat 1 del tutorial: “Web, configuració i compte”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *