24 Jul

Ratpenat volador interactiu

El dia 20 de juliol vam fer un taller d’Snap! a l’Espai Obert de Sants. La gràcia de l’assumpte és que m’havia preparat un taller i en vaig acabar improvitzant un altre :)

IMPROVITZACIÓ

El taller que tenia preparat era per explicar acudits amb programació. I m’havia imprès els blocs i tot per retallar-los i jugar amb ells. Però un cop al taller i, veient que hi havia dues personetes que no havien trastejat mai cap eina de programació, vaig deixar als que ja en sabien “a la seva bola” i em vaig dedicar més a elles.

Així que, vaig aparcar el taller de l’acudit “Se abre el telón: Vino” i vaig improvitzar les primeres pràctiques dels blocs de programació que estava preparant pel tutorial introductori a Snap! Enlloc d’un acudit, vam programar un ratpenat volador interactiu.

Quan cliquem la bandera verda per iniciar el nostre projecte, veiem un ratpenat que vola per una ciutat i un marcador de punts a zero. Si cliquem la tecla espai del teclat, el ratpenat ens fa una pregunta. Si la responem bé, ens felicita i s’augmenta un punt al marcador. Si responem malament la pregunta, ens dirà que no és la resposta correcta i ens restarà un punt al marcador.

Realment, al taller, que va durar una hora i mitja, no vam poder arribar a implementar el marcador: ens vam quedar a la pregunta i les possibles respostes del ratpenat en funció del que l’usuari escriu. Però vam tocar blocs de control, moviment, aparença, so, sensors i operadors.

Conclusió? El proper, o vaig més ràpid explicant segons què o que duri dues hores :)

INTRODUCCIÓ I ENTORN

Com sabia que tenia poc temps, no em vaig allargar molt amb la introducció: només dir que els llenguatges de programació visuals com Snap! són molt més intuïtius que els llenguatges de codi per línies, així que són més accessibles. Després, doncs, d’una breu introducció, vam anar per feina i vam obrir la pàgina web d’Snap!

Un cop dins d’Snap!, vaig explicar una mica l’entorn en el que ens trobàvem:

Tot seguit, vam començar a trastejar els blocs de control i moviment per fer moure l’objecte de la fletxa. Els blocs que fem servir a la pràctica del ratpenat volador interactiu són els següents:

Snap-Practica-Sensors-operadors3-pregunta-ratpenat-tall

CONTROL I MOVIMENT

Dos blocs de control i tres blocs de moviment:

  • El bloc de control “Quan la bandera verda es premi” (groc), com veurem, permet iniciar un projecte.
  • El bloc que té encaixat, és un bloc blau fosc de moviment “moure 100 passos” i indica a l’objecte que es mogui unes passes o píxels.
  • El bloc de control “per sempre” és un bucle de repetició infinita: tot el que posem dins, es repeteix fins que aturem el projecte.
  • El bloc de moviment “vés a x:0 y:0” indica a l’objecte a quina posició de l’escenari ha d’anar: (0,0) és el centre de l’escenari. Important: les coordenades permeten posicionar els objectes a l’escenari.
  • El bloc de moviment “rebota en tocar una vora”, fa que l’objecte no depassi els límits de l’escenari.

Snap0-Intro1-Programacio-visual-blocSnap3-Blocs-Basics1-Control-per-sempre-blocSnap3-Blocs-Basics2-Moviment-ves-x-y-rebota

APARENÇA I SO

Tres blocs de control, tres d’aparença i un de so.

  • El bloc de control “Quan la bandera verda es premi” ja el coneixem: executa el que hi ha a sota seu quan s’inicia el projecte.
  • El bloc d’aparença “canvia el vestit a Bat 1b” fa vestir un personatge amb un vestit en concret.
  • El  bloc d’aparença “mostrar” mostra el personatge amb aquell vestit.
  • El bloc de control “per sempre” també el coneixem: és un bucle que repeteix tot allò que posem a dins.
  • El bloc d’aparença “següent vestit” indica que es canviï el vestit al següent. El nostre ratpenat en té dos: ales amunt i ales avall.
  • El bloc de control “espera 1 segon” atura un segon (o el número de segons que li indiquem) allò que estigui passant. En aquest cas, l’espera, permet l’animació del personatge, que sembla que mou les ales. Sumat al moviment que hem programat a la pràctica 1, sembla que el ratpenat voli.
  • El bloc de so “toca el so Pop” fa sonar aquest so al començar el projecte.

Snap-Practica-Blocs-Aparença-animacio2-tallSnap-Practica-Blocs-Aparença-animacio3-vestit-tallSnap-Practica-Blocs-Aparença-blocs-so-tall

SENSORS I OPERADORS

Dos blocs de control, dos d’aparença, dos de sensors i un d’operadors.

Snap-Practica-Sensors-operadors4-espai-pregunta-tallSnap-Practica-Sensors-operadors5-si-llavors-sino-resposta-igual-tallSnap-Practica-Sensors-operadors2-digues-tall

  • El bloc de control “Quan la tecla es premi”, serveix per fer que passin coses quan cliquem tecles del teclat. En aquest cas, que el ratpenat ens faci una pregunta.
  • El bloc de sensor “Pregunta i espera” fa que el ratpenat ens pregunti i esperi la nostra resposta. Quan el personatge ens pregunta “Quin animal sóc?”, ens apareix una caixa de text on escriure la resposta.
  • El bloc de control “si… llavors, si no” permet establir condicions: si passa una cosa, fes això i, si en passa una altra, fes això altre.
  • El bloc verd d’operadors és punxegut i diu alguna cosa com “això=això”. Aquest tipus de blocs punxeguts informen sobre si una cosa és certa o falsa. Aquest en concret, aquest comprovarà si la resposta que escriu l’usuari és la correcta.
  • El bloc rodó de “resposta” és un sensor i actua com una variable. Aquest bloc va dins del bloc verd d’operadors (a l’esquerra). A l’altre espai en blanc, escriurem la resposta correcta: “ratpenat”. Un cop encaixat el bloc rodó dins del punxegut, hem de posar el nou bloc dins de la ranura punxeguda del bloc condicional.
  • Si la resposta del usuari és “ratpenat”, el propi ratpenat ens dirà “Molt bé” i si la resposta és alguna altra cosa que no sigui ratpenat, ens dirà “No pas!”.

Fins aquí vam arribar al taller que vam fer a l’espai obert. Una hora i mitja no va donar per més…

VARIABLES I LLAPIS

Per acabar de trastejar totes les categories de blocs, podem jugar amb els blocs de les variables i afegir un marcador de punts al nostre projecte del ratpenat volador interactiu. Si l’usuari encerta, li donem un punt i si falla n’hi restem un.

Als blocs del llapis, que tampoc vam veure detingudament al taller, també els hi fet una entradeta. Amb els blocs del llapis aprendrem a dibuixar fàcilment! Amb la recepta d’un quadrat podem crear qualsevol figura geomètrica!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *