18 Nov

Presentació del curs: Introduïnt la computació a classe

Sisè curs sobre pensament computacional al que m’apunto en menys de dos mesos. Ja n’he acabat dos: #MoocBot i Pensamiento computacional en la escuela. El de Coursera comença a finals de novembre i el de la UOC i el de Programo Ergo Sum els porto al dia, així que m’he apuntat a “Introducing Computing in your Classroom”, conduït per la European Schoolnet Academy amb el suport de la Grand Coalition for Digital Jobs.

El temari del curs, després de la primera setmana d’escalfament, serà el següent:

  1. Què és, per què és important i en què focalitzar?
  2. Com ensenyar computació?
  3. Eines i recursos I
  4. Eines i recursos II

Aquest primera setmana bàsicament se’ns introdueix al funcionament del curs:

MÒDULS I HORARIS

El curs dura 5 setmanes (va començar el 16 de novembre i acabarà el 20 de desembre). Cada dilluns es penjarà el material de la setmana. Un cop oberts, els mòduls setmanals estaran oberts fins al final del curs. Pel que he vist, però, la European Schoolnet, quan tanca un curs, deixa els materials del cursos en obert. En nom de totes les personetes autodidàctes del món mundial: Gràcies, xat@s :)

El 20 de desembre, quan finalitzi el curs, s’han d’haver fet/entregat totes les activitats.

UOCScratch_Padlet

PROJECTE FINAL

Haurem de crear un “lesson plan”, és a dir, programar una classe. Per crear el planning, se’ns comenta que ells usen Learning Designer, un software dissenyat pel London Institute of Education. I se’ns posa un vídeo però com he vist que no està en obert, no el comparteixo.

Es tracta de l’explicació de Reyhan Güneş, una professora de secundària turca que ens explica com ella ha fet servir l’eina per a dissenyar el seu programa: “Learning Design for: Animating The Story “Love or Money” With Programming Tool Alice”. L’eina resulta que és molt visual i fàcilment compartible. Aquí la transcripció del vídeo en pdf.

COMPARTIR I FER COMUNITAT

Com a tots els cursos, hi ha diverses maneres d’estar en contacte amb altres personetes que fan el curs. Hi ha un fòrum propi del curs, un grup de Facebook i un hashtag a Twitter #CScourse. Ens llegim a Twitter! Llàstima que Twitter no permeti fer llistes de hashtags (o no ho sé fer…és igual…algun dia ens passarem totes a Quitter-GNU social, no? :)

També he vist que s’ha posat de moda als cursos fer “Padlets”, com unes pissarres digitals on penjar post-its, diguem…Ja ho van fer al curs de la UOC. Està bé, és vistós. Però si és col·lectiu i participa molta gent, uns comentaris es trepitgen als altres i, de vistós, passa fer mal a la vista, com s’aprecia a la imatge anterior… El meu comentari és el tros de dibuixet on surt un núvol i un arbre, a mitja pantalla tirant cap a l’esquerra…És el projecte de SuperGeganta :)

IntroComputing_map

MAPA

També podem posar una xinxeta digital al mapilla per veure on paren els altres participants. El dia que va començar el curs ja erem 1000 participants! Curiosament, l’eina que s’utilitza es diu ZeeMaps i no n’havia sentit a parlar…Sembla una aplicació web que utilitza la tecnologia de Google Maps per sel·leccionar qui pot editar el mapa…Aix, no sé. Si tinc temps m’ho miro millor!

Xafardejant el mapa, m’ha sorprès que, a França i Alemanya no hi hagi massa representació. Per contra, m’ha sorprès també que persones de Portugal, Itàlia i els països de l’Est estiguin més al dia…Quines coses, oi? Ah! I he flipat molt amb una noia que está al bell mig de l’Atlàntic! A Catalunya, només he vist, a part de mi lògicament, una noia de Lliçà d’Amunt: Hola Karol! Molt de gust! Esteu a tope per la zona de Granollers, ehh :) Ja he vist el curs d’Scratch que va fer l’Ajuntament. Que bé que els materials estiguin en obert! Gràcies, el faré quan pugui! :)

EuSchoonet_video

ENQUESTA, CERTIFICATS, AJUDA I CODI DE CONDUCTA

Com sempre a tots els cursos: una enquesta de mig quilòmetre, és a dir, el petroli del segle XXI…Data, Data, Data…Que si és el primer curs que fas, que quants anys tens, que si fa molt que ets profe, que si tens estudis, que si faràs el curs o només tafaneges…A mi em posa una mica els pèls de punta que plataformes d’e-learning (com MiríadaX) hagin estat creades per monstres com el Banco Satan-der o Telefònica…I que en gairebé cap MOOCs es proposin eines de software lliure, però bé…ningú m’obliga a fer-los…

Per accedir al certificat del curs s’ha de:

  1. Visualitzar totes les lliçons
  2. Entregar totes les activitats
  3. Respondre a tots els qüestionaris

Si tenim qualsevol dubte, primer és recomanable dirigir-nos a les FAQ (preguntes més freqüents). Si allà no són resoltes, podem preguntar al fòrum.

Respecte al codi de conducta, sempre el mateix: que ens portem bé, és a dir, que siguem pacients i amables amb els comentaris, per exemple. “Lo cortés no quita lo valiente”: podem ser crítics amb mà esquerra…en diuen “comentaris constructius”. També suposo (encara que no ho he vist escrit) s’ha aportar treballs propis: el “copiar-pegar” no val…

DIARI D’APRENENTATGE

Això també he anat veient que s’ha implantat als cursos online. I és una molt bona manera de recollir les reflexions i experiències d’aprenentatge i de poder fer un seguiment més personalitzat. Des del curs es comprèn que tothom vulgui expressar-se en el seu propi idioma però es demana utilitzar l’anglès perquè més gent pugui comentar. Jo escric en català al blog però, a menys que no em despisti, sempre responc els exercicis del curs en l’idioma del curs per facilitar-ne la correcció.

Enlloc d’animar als participants a crear un blog personal, es recomanen aquestes eines:  GlogsterDipityGoogle Documents o Tackk. I posen un vídeo per crear un/una “Padlet”, que no acabo d’entendre si el mot és la marca perquè no el mot no el trobo a WordReference. En la meva ignorància, però, crec que és millor tenir un blog propi amb allotjament propi…Si aquestes eines desapareixen, el contingut que hi hagis posat desapareixerà amb elles.

Segueix a Introduïnt la computació a classe 1 – Què és, per què és important i focus

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *