25 Jul

Pràctiques Snap! 8 – Missatges i converses

Fa uns dies que em dedico a escriure sobre Snap!, un llenguatge de programació visual. Com m’agrada molt i no trobo documentació en català, estic fent una mena de tutorial introductori.

A l’última entrada, introduíem els blocs d’enviar i rebre missatges. Per posar un altre exemple de l’ús de missatges, he preparat un petit projecte que es podria titular: “Midday in Paris”, hehe.

RESUM

Fins ara, hem fet una introducció als llenguatges de programació visual, a la configuració i l’entorn d’Snap!, i hem trastejat totes les categories de blocs:

També:

  • Hem creat blocs propis
  • Hem trastejat les coordenades de l’escenari
  • Introduït els blocs de control d’enviament i recepció de missatges entre objectes i escenari

Si bé l’última entrada, doncs, ja introduïa els blocs d’enviar i rebre missatges fent un truc de màgia, posarem un altre exemple: una conversa entre dos personatges. Al nostre projecte, veurem una escena protagonitzada per dos personatges: la Paca i en Napoleó, que tindran una petita conversa. De fons, sona una cançó que fa joc amb l’escenari i posa en context els personatges :)

OBJECTIU

L’objectiu d’aquesta pràctica és doble: d’una banda, com no, consisteix en trastejar una mica més amb els blocs que ja coneixem d’altres pràctiques, en especial, els blocs d’enviar i rebre missatges. Però, sobretot, veurem com es pot fer ús dels llenguatges de programació visuals per fer més transversals totes les matèries. Veurem com és possible, per exemple, introduir la programació en l’aprenentatge d’idiomes.

Snap! està traduït a moltíssims idiomes! Avui mirava la conferència d’en Jens Mönig (principal desenvolupador d’Snap!) a la #RoboEduc16 i deia que n’hi ha 38! Imaginem que hi ha un grup de personetes que vol aprendre francès. Si, a més (o enlloc) de les classes “normals”, es planteja un itinerari per projectes de programació visual, a més d’aprendre francès, aquestes personetes aprendran a programar. WIN-WIN.

De fet, fa uns mesos, al curs d’economia social i solidària organitzat per l’Impuls a Can Batlló, ho vaig proposar a la futura cooperativa Aula d’idiomes. La setmana passada, Aula d’idiomes va guanyar la beca Micaela Chalmeta i, ara, es podrà constituir com a cooperativa. Enhorabona! Si us animeu per fer un experiment d’idiomes amb programació, m’aviseu!

I-love-Paris-dibuix-graella

ESCENARI

Al començar el nostre projecte tot clicant la bandera verda, veiem que l’escenari canvia a un vestit, el del dibuix paisatgístic de París. Després, es mostra, s’espera 1 segon i envia el primer missatge del projecte “Envia a tots “Action!”. El faig esperar una mica perquè així es veu el dibuix (net, sense els personatges), que és molt xulo: l’he tret de Freepik.

L’escenari, quan rep el missatge que ell mateix envia, toca el so de la cançó de l’Edith Piaf: “La vie en rose”.

Snap-Practica-Missatges-Converses-Escenari-tall

PACA – ACTION!

dibuix-paca

L’objecte Paca té tres vestits o aparences.

La Paca, que l’he reciclat de l’acudit de “Se abre el telón: Paca”, s’amaga quan es clica la bandera verda però, de seguida, quan rep el missatge “Action!” que han enviat l’escenari, fa dues coses simultàniament:

  1. Canviar de vestit i mostrar-se
  2. Posicionar-se a l’escenari i lliscar

Snap-Practica-Missatges-Converses-Paca-tall1

NAPOLEO – ACTION!

 

dibuix-napoleo

L’objecte Napoleó té tres vestits o aparences.

En Napoleó també s’amaga quan es clica la bandera verda i també fa dues coses simultàniament quan rep el missatge “Action!” que ha enviat l’escenari:

  1. Fixar la mida, canviar de vestit i mostrar-se. Fixar la mida és un bloc d’aparença que permet fer els personatges més grans o més petits del que són. A en Napoleó l’he fet una mica més petit del que és: un 10% més petit. 
  2. Posicionar-se i llisca. A més, un cop ha lliscat, en Napoleó s’adreça a la Paca i li diu “Bonjour, madame!”. Abans i després de parlar (bloc d’aparença “digues”) canvia el vestit perquè així fa semblant de parlar: el vestit amb la boqueta va abans de parlar i, quan acaba, es mostra l’altre vestit, que no té la boqueta. Sempre és més realista!
  3. Finalment, quan acaba de saludar, en Napoleó envia un missatge a tots “Paca diu bonjour”. Qui rebrà aquest missatge?

Snap-Practica-Missatges-Converses-Napoleo-tall1 

PACA – BONJOUR!

Si el primer missatge que trobàvem al projecte (Action!) l’ha enviat l’escenari i l’han rebut tan l’escenari com la Paca com en Napoleó, aquest segon missatge del projecte que envia el personatge de Napoleó, “Paca diu bonjour”, només el rep la Paca.

Al rebre el missatge, la Paca, que vol practicar idiomes amb aquest senyor tant simpàtic,

  1. Li respon: “Bonjour, monsieur!”.
  2. Abans i després de parlar, tal com fa en Napoleó, la Paca canvia el vestit, que sempre simula millor que el personatge parla.
  3. Finalment, la Paca envia a tots un altre missatge “Envia a tots Napoleó piropeja”.

Snap-Practica-Missatges-Converses-Paca-tall2

NAPOLEÓ – PIROPEJA

En Napoleó és l’únic que rep aquest missatge. Al rebre’l,

  1. Li diu a la Paca: “Vous êtes trop belle!”. (“Sou molt bonica!” “És molt bonica, vostè!” o, més literalment, “Vostè és massa bella!”)
  2. Abans i després de parlar, com veiem abans, fa un canvi de vestit per simular que parla. Clar que, pel tercer vestit, entenem que ha tingut un “coup de foudre” (“fletxasso”, que “amor a primera vista” és molt llarg…i em recorda a un programa de la tele de l’època del cretaci…)
  3. I després, envia un missatge per finalitzar el projecte anomenat “Fi”.

Snap-Practica-Missatges-Converses-Napoleo-tall2

PACA – FI

La Paca és l’única que rep aquest missatge de “Fi”. Al rebre’l,

  1. Canvia el vestit a “ullets”, com si li hagués fet gràcia el que ha dit en Napoleó. S’espera un segonet per mantenir una miqueta el suspens i…
  2. Després, descobrim el que està pensant:

Snap-Practica-Missatges-Converses-Paca-tall3

Tenim blocs d’aparença que fan parlar els personatges, però també blocs d’aparença que fan pensar els personatges. La diferència, com a qualsevol altra historieta, és que canvia la cua de la bafarada on posem el text: com sempre, la de pensar té rodonetes i la de parlar és punxeguda.

RESULTAT

Resultat del projecte: I fins aquí el projecte “Midday in Paris” i l’enviament i recepció de missatges a Snap! (de vegades no enllaça i no sé per què…)

Per la propera, un joc bàsic: dissenyarem i programarem un laberint! 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *