25 Oct

#MoocBot 4. Projectem robots en equip

En aquesta quarta unitat del Mooc d’INTEF sobre introducció de la programació i la robòtica a l’aula es presenta el treball cooperatiu com a punta de llança. Les persones fabriquen la tecnologia i aquesta transforma el món. Però pensar diferentment, transforma les persones i treballar col·laborant amb persones diferents sempre és enriquidor! I tot i que anem donant tombs més o menys afortunats pel cercle de la vida, tots mereixem trobar el nostre espai.

I si bé les màquines substituiran les persones en feines mecàniques i algunes feines desapareixeran, també n’apareixeran de noves. Estem en plena revolució i és tecnològico-social. Un cop passada l’etapa TIC ens adonem que informació no és necessàriament coneixement…Benvingudes les TAC sempre que imperin les bones pràctiques…

I diu el senyor del vídeo:

“Creamos proyectos con un objetivo. Te invitamos a que definas la finalidad del tuyo”.

Jo he proposat Tanabot 2016 i espero que es pugui fer realitat :)

En aquesta quarta unitat del curs, se’ns convida a reflexionar sobre un plan de pensament computacional per tal de reduir l’escletxa de gènere al món de la tecnologia i desenvolupar un nou model de mercat laboral. No casa genial amb Tanabot? Se’ns presenten dos projectes:

També en aquesta unitat es proposa aprendre vocabulari com “Escletxa de gènere” o “El nou mercat laboral”. El pensament divergent i creatiu requereix una nova manera de plantejar les coses. Es proposa treballar a tres per tal que l’aprenentatge sigui més enriquidor, però fins ara, la transmissió de coneixement a l’aula ha estat de classe magistral. El profe era el protagonista…quan en realitat el protagonista de l’aprenentatge ha de ser l’alumne…

El treball cooperatiu exigeix una altra manera de funcionar… I es torna models més relaxats on no es troba pas que un crio perdi el temps jugant, per exemple. És una altra forma d’aprenentatge, de descoberta…Per fi, però, es comença a posar en valor. El conegut com “Learning by doing” les teories de l’aprenentatge de Dewey tornen a la càrrega i jo que me n’alegro!

Se’ns parla del funcionament de les màquines: un robot està programat per fer una tasca i funciona amb algoritmes, ordres precises. De moment, però, no resolen imprevistos…Fins quan? No ho sé però m’encantarà veure-ho :) També se’ns parla que una preocupació actual és incorporar dones per tal que aportin la seva mirada i de roboètica. Ens aconsellen el llibre de Ronald Arkin “Behaviour Based Robotics”. Aquí uns fails de robots, hehe. Quin riure, pobrets…

 

En el panorama ètic aplicat a les màquines, Moriello, expert en robòtica diu que es poden diferenciar dos nivells: l’humà, que tracta de restringir qui ha de construir i qui ha d’usar els robots i l’artificial o roboètica, que tracta els robots i la seva interacció amb el nostre món. Afegir que, al 2006, es

Ara bé, les dones semblen haver estat borrades dels avenços tecnològics…I es parla d’Ada Lovelace que, a més de filla de Lord Byron, és considerada la primera programadora. I de Grace Hopper que, si ho entès bé, al 1969 va rebre el premi “al millor home” de l’any…Està clar que toca un canvi ja, no? Però les coses de palacio sembla que encara van despacio…Temps al temps…

Com a lectures i enllaços, aquesta unitat recomana:

 

També es recomana aquesta entrevista al profesor Ronald Arkin sobre la necessitat de debatre qüestions ètiques en l’ús dels robots com a instrument militar. Quin mal rotllo…Amb la d’usos que se li poden donar…

Com a propostes implementades a les aules, tenim:

 

Es recomanen dos exemples en el vídeos el de la neta i la seva àvia (un recurs de Diario de 4 días) i un d’alumnes de secundària que reivindiquen la igualtat de la dona des d’una mirada crítica.

 

Altres referències

Cada setmana s’ha fet una trobada virtual moderada per Pau Nin. Ha estat molt interessant tot plegat, però dóna per un altre post. Quan pugui el faré! Aquí la trobada virtual del 20 octubre:

 

Segueix a #MoocBot 5

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *