18 Oct

#MoocBot 3. Programem amb robots

Aquesta és la tercera setmana del Mooc “Como introducir la programación y la robótica en todas las materias”.  Tot i ser un curs obert a tothom, està dirigit a docents en actiu a primària i secundària. El curs tracta d’engrescar als profes per a que introdueixin la robòtica i la programació a les aules.

En aquesta tercera unitat es parla de la voluntat de canvi, a nivell institucional, en relació al currículum educatiu. Del que es descriu com a “división tradicional por materias” jo sempre n’he dit “Aprenentatge per calaixos” … i no m’ha agradat mai… Com tampoc m’ha agradat mai que tothom hagi d’aprendre el mateix i de la mateixa manera…Quin avorriment, redéu…

Per sort, -i també perquè millorar l’alfabetització digital és el sisè dels set pilars de l’Agenda Digital Europea-, s’està repensant el model i contagiant al món docent sobre les possibilitats d’ensenyar altrament.

Aquesta setmana es motiva als participants del curs a ser agent de canvi al centre educatiu. Jo no en tinc pas de centre educatiu reglat on aplicar el que vaig aprenent però com participo en altres iniciatives (#ClubsCitilab, #CodiRob i @programamos) doncs sempre és d’utilitat anar aprenent cosetes.

Al Mooc es facilita alguns enllaços que complementen els continguts d’aquesta unitat:

1) La iniciativa d’Instroniks d’en Marc Sibila i Jordi Divins per Juanmi Muñoz a “Robótica, creatividad y música”. Els Instroniks tenen una pila de trastets, a quin més curiós…Jo els vaig conèixer al Vailets Hacklab Teacher’s Day i vaig flipar en colorins! Atenció a la Sisitronik. Me’n vaig enamorar “ipso facto”:

I resulta que funciona amb Bare Conductive! No sé quantes vegades hauré vist el vídeo de la Touch Board. M’al·lucina molt :)


2) “Robótica: los huesos con Bee Bot” per introduir-nos als entorns de programació de codi binari de forma lúdica.

3) La xerrada de Mitch Resnick a TED “Enseñemos a los niños a codificar”:

 

Com a lectures i enllaços recomanats, aquesta unitat presenta:

Com a propostes implementades a les aules, tenim:

  • Possibilitats de programació a Educació Infantil:
    1. Programamos a Bee Bot para conocer a Van Gogh
    2. Formas y colores, alfombrilla para Escornabot
    3. Robótica, realidad aumentada y dinosaurios en infantil

El repte d’aquesta setmana és seguir amb el repte general: apropar-nos a la programació i la robòtica i transmetre allò que anem descobrint. Aquesta setmana es proposa treballar en parelles.

MoocBot_mAtOnEs

Curiosament, la meva parella no sap que estem fent un projecte junts. De fet, ni tan sols sé si està al curs…Ara, però, potser ho sabrà. Resulta que vaig llegir un article del Molino de Ideas que em va agradar molt: un profe tuitejava sobre una historieta que els explicava als alumnes perquè comprenguessin millor les unions i separacions de vocals. I dic que el fem junts perquè ell ha plantat la llavor i jo, simplement, rego una mica la planta. Col·laboracions col·laterals, en podríem dir, que si bé són involuntàries, es retroalimenten.

L’explicació era planera, amb el que permetia crear tot un món…Els mAtOnEs són uns “dolents” que ataquen a altres més dèbils (a qui jo anomeno sIUx per seguir la idea de posar les vocals que toquin als personatges). Total, que m’he liat a fer un spaguetti western per il·lustrar, -a la meva manera i molt bàsicament-, com funcionen els diftons i els hiats en castellà. De moment, només he fet presentació dels personatges. En breu, es trobaràn mAtOnEs i sIUx. Què passarà? Doncs encara no ho sé ni jo! :)

Veure el projecte mAtOnEs y SIUx al web d’Scratch.

Lamentablement, no disposo de robots ni plaques arduino ni res d’això. Així que el meu repte del mooc serà acabar de crear l’storytelling pel projecte. No sé si arribaré al dia 10 però bé, vaig fent…

Per a facilitar la creació del projecte d’aquesta setmana, es donen encara més enllaços. El que no falta en aquest Mooc és informació :)

Segueix a #MoocBot 4

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *