28 Oct

Mòdul5. Ciències de la vida

En aquest curs es fa una introducció al pensament computacional, presentant els conceptes principals i la seva aplicació al nostre entorn quotidià. A més, s’implementaran aquests conceptes en l’entorn de programació d’Scratch. El curs és un MOOC de la Universitat del País Basc titulat “Curso Pensamiento computacional en la escuela” i està allotjat a MiríadaX.

MODELAT I SIMULACIÓ

Aquest darrer mòdul, com l’anterior, ens portarà a explorar sistemes des del pensament computacional. Aquest exercici ens permetrar modelar i representar sistemes complexes com la vida d’una papallona o d’un banc de peixos.

El projecte que desenvolupem en aquest mòdul consisteix en emular el comportament d’una papallona dins un hivernacle: farem que voli, s’alimenti, es reprodueixi i es comuniqui.

Modelar i simular sistemes ens permetrà analitzar millor qualsevol situació o problema. Modelar significa representar una realitat a través d’un model. Simular és la reproducció d’aquest sistema modelat. Amb aquestes dues eines entendrem millor sistemes continus, que varien el seu estat en funció del valor o evolució del temps: com el votar d’una pilota, la velocitat d’un cotxe o la temperatura d’una habitació.

També s’introduirà el concepte de sistemes discrets, que varien el seu estat en funció d’un esdeveniment: si una plaça de pàrquing o un ascensor està lliure o ocupat, quantes persones hi ha a la cua del bus, si la calefacció està encesa o apagada, etc.

Per treballar això amb Scratch, primer definirem el problema amb els blocs, objectes i algoritmes tot jugant amb les peces i donant-els-hi sentit. Podrem fer registres numèrics i gràfics com les trajectòries de la papallona o la comptabilització del temps de vida i nombre de individus.

PAPALLONA I REPRODUCCIÓ

Per simular aquest sistema natural, s’inicia amb 2 mascles (en blau) i 1 femella (en vermell). Cada vegada que la femella topi amb un mascle, es generarà un clon en funció de la proporció 90% femelles 10% mascles. Es comptabilitza el nombre de mascles, femelles i individus en total.

A més, per assegurar la continuitat de l’espècie, hi ha menjar (les rodones granatoses). Si qualsevol papallona les toca, posa el comptador a 0 i allarga la vida.

En teoria s’hauria d’acabar el projecte quan hi haguéssin 300 clons, que és el màxim que es pot aconseguir a Scratch a dia d’avui. Però com ralentitza molt la cosa, ho he posat a 10. Qui ho vulgui canviar haurà d’anar al projecte i mirar dins la programació de l’escenari. Allà veurà que el valor és 10 i el podrà canviar.

Ah! I s’ha de prémer la tecla espai per començar. Ho anava a canviar perquè comencéssin amb la bandera verda d’inici però, si ho faig, haig de tornar reescriure tots els comentaris…I passo…Es prem espai i llestos ;)

Veure el projecte al web d’Scratch

Tachán! Fi del curs
–  –  –  –  –

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *