21 Oct

Mòdul4. Control automàtic i cibernètica

En aquest curs es fa una introducció al pensament computacional, presentant els conceptes principals i la seva aplicació al nostre entorn quotidià. A més, s’implementaran aquests conceptes en l’entorn de programació d’Scratch. El curs és un MOOC de la Universitat del País Basc titulat “Curso Pensamiento computacional en la escuela” i està allotjat a MiríadaX.

CONTROL I CIBERNÈTICA

En aquest mòdul farem un cotxe sense conductor. S’exploraran diferents algoritmes i s’introdueix els sistemes autorregulats.

Vivim rodejats de sistemes i màquines que ens faciliten la vida, però que no entenem…Per a formar estudiants competents, des dels Estats Units arriba un moviment que promou l’estudi de les ciències. Es diu STEM, acrònim per “Science, Technology, Engineering, Maths”. I aquest curs també s’inscriu dins d’aquest context de promoció de les ciències de la computació a través d’Scratch.

Centrant-nos en enginyeria de control coneixerem com es controlen sistemes dinàmics automàtics i serem capaços de dissenyar els nostres propis algoritmes de control. Aquests sistemes, per exemple,  poden ser aplicats en domòtica: control ambiental de la temperatura, sensors de moviment i alarmes, etc. Les possibilitats dels sistemes automatitzats són infinites.

Associat a control i l’automàtica està el concepte de cibernètica, una àrea interdisciplinar: comunicacions, control, informàtica i computació. Hi ha persones que ho associen al ciberespai (navegar per internet), o qui ho aplica a la robòtica. Nosaltres ho aplicarem a la computació en relació a la teoria de sistemes. Es posa d’exemple el cotxe de Google, que va tot solet fent fotos per les cities.

COTXE AUTOMÀTIC

1. Contruirem el cotxe i la pista.

2. Farem que el cotxe es mogui.

3. Farem que no se surti de la pista.

4. Posarem un cronòmetre per saber quan triga a fer una volta.

5. Disenyar un petit algoritme per tal que redueixi a les corves i acceleri a les rectes.

6. Intentarem que sigui capaç de circular en circuits que el cotxe no conegui.

A més, li he posat un petit script (gir) perquè s’adelantin si es troben :) Recorda prémer espai perquè comencin a córrer. El cotxe que arriba abans a 3 voltes completes guanya i es para el joc.

Veure el projecte al web d’Scratch

Continua al Mòdul 5. Ciències de la vida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *