22 Mai

#JPRE16: programació i robòtica educatives (1de2)

Tot just aterro de la VIII Jornada de Programació i Robòtica Educatives, que enguany canvia de nom però no d’esperit. La #JEP15 em va fascinar tant que no m’he pogut resistir a tornar-hi. És un veritable luxe compartir el dia amb docents motivats en un espai tant agradable.

Aviso que tinc 11 pàgines d’apunts en din-A4 i, per variar, no seré breu ;) No sé què li passa al WP que no em carrega les fotos… Visiteu el HT de Twitter #JPRE16.

BENVINGUDA

Per arrencar la jornada, la benvinguda al Citilab per part del director, Javier González; un representant del Departament d’Ensenyament, Jordi Baldrich, i una representant de l’Ajuntament de Cornellà, Emilia Briones.

Agraint la participació a la jornada i la seva organització, en Javier parlava d’esforç, de compromís i de competències transversals. Comentava que la ciència i la tecnologia han de deixar de ser temudes i que ens hem d’anar alfabetitzant en el llenguatge de les màquines. No podria estar més d’acord: ensenyar a pensar és l’objectiu i ja tenim eduguerrilla i armes de construcció massiva! ;)

En Jordi, agraïa la feina feta al Citilab i a l’àrea TAC del Departament d’Ensenyament, i comentava que hi ha grup de treball que està treballant per tal d’identificar i definir les competències digitals docents que encaren aquest inici de segle XXI. A més, es proporcionaria la formació necessària per tal d’adquirir aquestes competències. L’informe surt en breu.

L’Emilia clausurava la benvinguda i ens parlava de la tasca del Citilab, un laboratori ciutadà que aposta per la participació creativa. I comentava que cal reforçar iniciatives per tal de desenvolupar talents i reivindicar el dret a la diferència sense que hi hagi desigualtat de drets.

CITILAB

En José García de l’Edutec del Citilab ens parlava de la feina feta al Citilab i presentava un panell ben divers: en Jordi Regalés i la Rosana Fernández del Cesire ens han parlat de “Impulsem la robòtica”; en Jordi Vivancos de l’àrea TAC d’Ensenyament ens ha parlat de la iniciativa público-privada mSchools; Mireia Dosil i la Marta Granel parlaven i ens presentaven dades sobre la iniciativa CodeClubCat. I per tancar la primera part de la jornada, en Toni Moreno ens parlava de Robolot i Ignasi Charles i David Codina, de Robotseny, que m’ha encantat molt i molt: enhorabona per la iniciativa! :)

A més de trobades com aquesta, al Citilab es fan una pila d’esdeveniments i activitats relacionats amb la programació, la robòtica i les audiovisuals. Durant la setmana i de forma regular, es porten a terme clubs de media, makers i programació. Jo podria ser als tres, que tots m’agraden, però m’ho passo bé al club de programació. Hi som els dimarts per si voleu venir a programar amb Scratch. Tot just dimarts vinent arrenquem joc nou: qui s’anima?

Al Citilab es proposa la programació com a eina transversal per tal de tractar qualsevol matèria o competència. I es preocupa per què ensenyem i com. Hem d’aprofundir i ser rigorosos, deia en José, però també hem d’aprendre a tenir paciència, a escoltar, i a col·laborar de tu a tu amb els diferents actors: mestres, infants, famílies, professionals, administració. L’aprenentatge és cosa de tots i totes :)

A més, al Citilab es treballen projectes en Iot, com la placa WhiteCat o el software Beetleblocks, una mena Scratch per a imprimir en 3D o Snapi!, un adaptació d’Snap! que permet fer ús de dades obertes a través d’APIs. També es fan Hackatons de 48h on es dissenyen i programen jocs per ensenyar diverses matèries: l’últim va ser fa poquet i tractava de jocs de matemàtiques.

PSEUDOFILANTROPIA?

El programa “Impulsem la robòtica: tecnologies creatives a l’aula” està impulsada pel Departament d’Ensenyament i La Caixa. Aviso que no sóc gens fan que entitats d’aquest calibre intervinguin en temes educatius… Entenc que són qui tenen els diners però, personalment, no m’agrada. I no només em refereixo a entitats financeres de transparència més que dubtosa. En general, parlo de milionaris pseudofilàntrops que munten fundacions per temes d’impostos o, simplement, els evadeixen tan com poden a Irlanda o on sigui: tota una plaga.

En fi, que el programa d’Impulsem la robòtica té per finalitat proposar activitats didàctiques relacionades amb l’automatització i la robòtica educativa en l’àmbit de la tecnologia i la competència digital. Es veu la tecnologia com una eina a través de la qual desenvolupar capacitats i desvetllar vocacions tecnològiques. S’ha parlat de formació de professorat i recursos com un kit de baix cost que conté 23 experiments per explorar i engrescar-se.

Les dades que se’ns donava pertanyien al segon any d’implament: 2015-2016. Hi ha participat un total de 2300 alumnes de quart d’ESO de 103 instituts. S’han format 200 docents i s’han presentat 400 projectes a una fira que es va fer al Cosmocaixa (cobrant entrada, suposo…com va passar a un altre esdeveniment similar).

Una altra iniciativa que participa d’aquest model público-macroprivat és mSchools, on és el GSMA qui coqueteja amb l’àrea TAC d’Ensenyament. El programa primer es deia “Mobilitzem la Informàtica” i després, “Appliquem la Tecnologia”. A més de Moodles formatius per a docents via Alexandria, s’ofereix mentoratge “a càrrec d’experts de la indústria” per a projectes d’alumnes. Com a projectes estrella: el Mobile History Map i la Toolbox.

CODECLUBCAT

La iniciativa de CodeClubCat no és nova… De fet, crec que ha dit la Mireia que ja ha passat 4 jornades al Citilab. La cosa ve d’una iniciativa del Regne Unit, on hi ha 4000 clubs i ja s’hi interessen gent com Google o Samsung… Els tallers són conduïts per voluntaris, estudiants de graus d’informàtica que poden aconseguir crèdits de lliure elecció ensenyant Scratch a les biblioteques públiques. La idea és genial però hi ha biblioteques que no reuneixen les característiques idònies per entrar al programa…La del Vapor Vell, sense anar més lluny…

I em va doldre descobrir que, com que la biblio no tenia una aula tancada amb els ordinadors, ni tan sols se’ls va anunciar que hi havia aquesta iniciativa…Tot sigués per “assegurar l’èxit de la iniciativa”… En fi, que després de burxar una mica, sembla que ara es compraran portàtils per tal de poder fer cosetes amb Scratch altrament ;) Impacient!

La iniciativa del CodeClub mola però em començarà a preocupar quan vingui algun filàntrop, hehe. En total, han passat per la iniciativa 1032 infants. I m’ha agradat molt la idea del projecte LABO (Laboratori d’Aprenentatge Biblioteques Obertes) Ja va sent hora que biblios (i després coles, ehh) es converteixin en veritables “MakerSpaces” o espai o fabricaires com li prefereixen dir a l’Ateneu de Fabricació de Les Corts…Diguem-li com vulguem…La cosa va de crear i habilitar espais per a facilitar l’aprenentatge.

ROBOLOT I ROBOTSENY

Les dues iniciatives són brutals. Ara, als Robotseny no els coneixia i me n’he enamorat. Vaig tenir un “fletxasso” semblant amb els Instròniks al Vailets Hacklab Teachers Day de l’any passat: hi ha gent que m’al·lucina molt positivament.

Per començar, RobOlot: en Toni Moreno ens posava una diapositiva inquietant…EL 82% dels pares i el 76% dels alumnes de 12 a 16 anys no sabien que són les ciències de la computació. I el 24% no coneixia Scratch. En una xerrada que ha estat com “un soplo de aire fresco”, en Toni ens parlava del foment i la democratització de la creativitat, de motivar professorat i mainada. I així com Robotseny, de qui tenen intenció de copiar-se :) , volen fer arribar la robòtica a tothom, no només a aquells que s’ho poden permetre. No podria estar més d’acord.

Robotseny neix a Sant Celoni, on es van trobar que només 5 estudiants tenien intenció de fer batxillerat tecnològic. La cosa és que, amb la iniciativa, a més d’aconseguir que l’Ajuntament doni eines i tècnics, també hi col·laboren empreses properes, de qui els infants poden aprendre què fan i com, amb el que demostren que sí és possible crear vincles entre escola, Ajuntament i empreses de manera saludable. Robotseny és una xarxa que s’estén per tot el Baix Montseny: de Llinars a Hostalric.

El dia 11 de juny fan una competició en una jornada de reptes i fira científica amb el tema de la mobilitat com a eix temàtic. La novetat d’aquest any és la modalitat de materials educatius “High”, per a 3r d’ESO en anar amunt. M’ha agradat molt això de crear xarxa per encomanar aprenentatges de caos controlat. ;) I m’ha fet especialment gràcia veure que tinc una cosa en comú amb Robotseny: es diu Chelsey Market :)

Segueix a la segona part, on es parla de la fira d’invencions i d’inclusió, música i tecnologia cooperativa.

2 thoughts on “#JPRE16: programació i robòtica educatives (1de2)

  1. Quina feinada amb la presa d’apunts! Feinada que he d’agraïr-te, ja que m’ha servit de referència per recordar el que vam fer. Una entrada tant extensa com la teva es mereix una resposta extensa.

    Les competències digitals docents ja triguen! Al març van dir que les tenien enllestides a falta de publicació, i ja estem gairebé al juny.

    Igual que a tu, em semblen fabuloses les iniciatives Codeclub, Robolot i Robotseny. De fet a mi em sembla un encert la pensada que han tingut els de codeclubcat de que els voluntaris rebin crèdits de lliure elecció a canvi, al Regne Unit sembla que sempre estan necessitats de voluntaris i no fan això.

    Amb el que no estic gaire d’acord amb tu és amb el tema de la pseudofilantropia. A aquestes alçades tots tenim clar que aquestes accions no es fan per que si, i tenen una finalitat propagandística total, però poden generar uns recursos que d’altra manera no es farien. No justifico la transparència dubtosa o l’evasió d’impostos i m’emprenya que gent amb molts recursos pugui ocultar el seu patrimoni en societats i fundacions per aprofitar-se d’ajudes destinades a qui no té res. Però utilitzem el que ens donen, tenint sempre clar quina línia no trespassarem i mantenint la pròpia dignitat. A la mateixa web del Citilab surten un parell de grans empreses que segur que aporten recursos per al seu funcionament.

    L’estudi al que feia referència el Toni Moreno segur que va sorprendre a més d’un. Sovint el nostre entorn proper no respon a aquest valors i quan veiem aquestes dades ens sembla que no pot ser. Jo no crec com va dir ell que això sigui per a tota Espanya i que a Catalunya sigui diferent (potser va ser irònic). El que crec és que queda molta feina per fer, i ells en fan moltíssima.

    Espero que no et molesti la invasió que he fet del teu blog.

    • Gràcies pel comentari, Josep! Invasió cap ni una, ans el contrari! La gràcia dels blogs és expressar-se i generar diàleg :)

      Respecte a l’informe de competències, aviam si arriba aviat, doncs. No sabia que ja havia d’haver sortit… Sobre el voluntariat-crèdits, certament, sembla un gran invent: li haurem de dir a la Mireia que els ho expliqui als anglesos ;) I respecte als temes de pseudofilantropia, sé que és un tema delicat i qüestió d’opinions però hi ha massa interessos i precedents com per no estar atents ;)

      Merci de nou pel comentari! Fins ben aviat!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *