17 Mai

#JEP15: programació i robòtica educativa (1de2)

Torno de la meva primera assistència a la Jornada Catalana de l’Ensenyament de la Programació a Primària i a l’ESO. Aquesta ha estat la setena edició! Hi he anat en metro i tram però he tornat dalt d’un núvol…Quin gust!

EL CITILAB

A les 9h ja hi era. Acreditació i cap amunt. M’he precipitat: la sala era buida. Així que he anat a fer un cafetó i he aprofitat per fer un voltet…Coneixeu el Citilab? Jo l’he vist avui en directe per primera vegada i he caigut de cul…

És preciosa l’antiga fàbrica de filats de Can Suris! L’edifici data de 1897 i la fàbrica va cessar la seva activitat definitivament al 1978. Després, com massa sovint passa a la ciutat, 30 anys en desús…Contenta que s’hagi recuperat i que sigui una seu dedicada, en part, a l’alfabetització digital. M’agrada molt la iniciativa del Sènior Lab! Pel que he vist al Sènior Lab es fa un curs d’Scratch per a gent gran. Ideal per passar-s’ho pipa, aprendre coses noves i, a més, poder ajudar els néts amb els deures :)

De fet, gairebé totes les iniciatives de programació s’adrecen a les criatures. Per què? Tanta por a la bretxa digital i només es fan jornades destinades a profes de primària i secundària

La llàstima de la jornada, però, és que no hi ha streaming…I no ho acabo d’entendre. Jo, quan vaig veure el programa, vaig tenir una problemàtica enorme a l’hora de triar les ponències a les que volia assistir. Hagués anat a tot! Al final, em vaig decantar per Robòtica inclusiva, Teatre de titelles robots i el taller de robòtica per a primària i secundària. M’ho he passat pipa! Merci a tots els ponents i organitzadors. Impecable tot! (excepte el problemilla al taller amb el software per fer anar els robotets).

JEP15_Citilab

COMENCEM

Erem unes 300 persones. S’ha fet presentació, ponències, tallers i una mostra superxula tant d’empreses que es dediquen a la robòtica com nens i nenes que presentaven projectes relacionats amb la programació. Una passada! M’han encantat les tres noies de l’Institut Príncep Girona del barri de Gràcia que enguany fan la seva segona edició del Curs d’Estiu de Robòtica. El curs dura quatre dies, del 22 al 26 de juny en horari de 17h a 19h. A la mostra he conegut en Mini Darwin i me n’he enamorat bojament…M’he passat una bona estona parlant amb un dels nois de Ro-botica. Fascinant!

A la presentació s’ha comentat que es multipliquen les iniciatives relacionades amb la programació i que a casa tenim força representació al mapa de la Codeweek. A més, empreses com HP realitzen iniciatives als instituts de programació però no usen Scratch…Es veu que els fan programar amb C, C ++,C#, Python, Java o JavaScript i s’ha demanat que per la propera edició HP integri Scratch perquè ara resulta que les criaturetes podran començar a familiaritzar-se amb Scratch a les escoles a partir de 3r d’ESO sota la iniciativa “Mobilitza’t amb la informàtica!”. Estava cantat…Ara, si Scratch va amb Flash…per què no s’usa més Snap!?

JEP15_Presentació

A mi el que realment em preocupa és això “d’optativa d’informàtica” de la iniciativa de la introducció d’Scratch a les escoles. Scratch no és informàtica: és pensament computacional. I a través d’ell es treballen totes les disciplines que vulguis sempre que adaptis bé el contingut…Però de manera transversal!!! Quina mania amb l’aprenentatge per calaixos…

I per fi, després de milions d’anys d’evolució, el cromanyó comú ha arribat a la paradoxal conclusió del “currículum ocult“… No sé pas de què ens hem d’amagar però (oh!, miracle!) jugant els nens aprenen coses. A les escoles de fa cent anys ja hi havien iniciatives per aprendre tot jugant. No inventem res nou, simplement, quan s’entèn la naturalesa de les coses col·lectivament, molts frikis deixen de ser-ho per ser un referent. Mola el segle XXI, eh? Aviam cap a on anem…

Fascinant això d’apropar el pensament computacional a través de continguts disfressats de jocs. Personalment, i potser fruit de la meva ignorància, no trobo la diferència entre joc simbòlic i pensament computacional…Si algú s’anima a explicar-m’ho, genial :)

Part 2/2: Sobre ponències i tallers a les jornades.

2 thoughts on “#JEP15: programació i robòtica educativa (1de2)

  1. Fabulós post!!!. Al llegir-ho no podia evitar anar fent que si amb el cap. Jo era la segona vegada que anava i vaig tornar a caure de cul. L’entorn, les xerrades, la fira, tot és impressionant.
    Estic totalment d’acord amb tu que hi ha més xerrades per anar de les que pots abastir i que falta l’streaming, a veure si l’any que ve hi ha sort.
    Aniràs al teachers day dels vailets hacklab? Pot ser una festa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *