08 Gen

Introducció a Scratch – Presentacions

Fa un temps vaig fer unes presentacions sobre Scratch i no vaig pensar en penjar-les. Com veig que WordPress accepta .pdf, vaig a provar aviam si les puc compartir. N’hi van tres: introducció, comunitat i reinvencions. I són reciclables ;)

Potser us poden servir de material de suport per fer algun curs… Recicleu les diapositives, si voleu! Contacteu-me explicant què en voleu fer i us envio l’original. Parlo a profes i altres personetes que en vulguin fer un ús educatiu sota la llicència CC del blog que podeu llegir a baix de tot a la dreta. Citeu, si us plau, que no costa res i a més d’ètic, posar en valor la feina dels altres és summament elegant ;) I perquè no dir-ho, també puja molt la moral i encoratja als pringats com jo a seguir creant i compartint de forma altruista ;)

SCRATCH SOCIAL

Aquestes tres presentacions van bastant enfocades a introduir l’eina d’Scratch d’una forma social. Estava preparant uns cursos de tres i cinc sessions que no he arribat a implementar mai amb Scratch però els puc adaptar a Snap! Ja no programo amb Scratch 2.0 si no és per temes de feina (porta Flash i prefereixo no fer-ho servir a la meva Debian. Als coles, com ja estan contaminats per Winsucks, Flash i tota la camarilla privativa, doncs “cap problema”…). I, si pogués triar, treballaria amb Snap! o altres eines de programari més lliure.  Seria ideal que Scratch tragués Flash però va per llarg, es veu…

A més de ser un llenguatge de programació, l’ecosistema Scratch també actua de xarxa social i permet copiar projectes o continguts aliens. I, en general, als cursos de formació per a professors, només es parla de l’eina com a tal (què és, per què és important aprendre pensament computacional, com fer-la servir a l’aula). Són continguts essencials i està bé que es donin però s’ignora la part social de la tecnologia i mai es parla de la comunitat o de les reinvencions.

Crec que parlar de comunitat i reinvencions és tant important com parlar de les possibilitats de la pròpia eina. El fet d’estar connectat a internet i tenir un usuari comporta un gran poder i una gran responsabilitat. Podem interactuar amb els altres però potser desconeixem els codis de conducta, que són els mateixos que a la vida real, se suposa, però amb certs matisos del llenguatge propi de les xarxes virtuals o especialitzades.

Aviam si es veu i es pot descarregar. He enllaçat la imatge a la presentació. En teoria, clicant la imatge hi hauríem d’accedir…

Presentació 1 de 3: Introducció. En aquesta presentació s’explica la part més tècnica: com crear i gestionar un compte a Scratch, i com crear i compartir projectes. Idees:

  1. Podem posar les diapositives en un projector i anar treballant en paral·lel.
  2. Us podeu posar de dos en dos, que sempre es recomana al principi i així estalviem ordinadors.
  3. Es pot començar a trastejar amb les Scratch Cards i després proposar un projecte per parella que presenti dos, tres o quatre Scratch Cards. Ho vam fer al MOOC de la UOC i va estar molt bé. Jo vaig programar un joc sobre la Piràmide de Maslow :)

Aquest és l’enllaç a la presentació: Scratch-express-curs-3-sessions-1-introduccio

EMPATIA I ORTOGRAFIA

Quan s’entra en un fòrum hem de ser polits i educats, com seria desitjable que també ho féssim al entrar físicament a qualsevol altre lloc… Si tenim algun problema que volem transmetre als altres, hem de mirar d’expressar-nos amb correcció per tal de facilitar que ens ajudin.

Per tal d’estalviar temps i frustracions, quan volem preguntar alguna cosa, hem de pensar primer que els altres no saben res de les nostres batalles. I això també val per quan hem d’escriure les instruccions per a un videojoc, per exemple… Hem de posar-nos sabates alienes: la persona que juga al nostre joc per primera vegada, no sap res del què ha de fer i, quan un creador està emmerdat en algun projecte, perd la perspectiva de l’usuari… Per això es fan testers, perquè les persones que estan distanciades d’una creació veuen matisos que els creadors no veuen…

Abans de fer efectiva una intervenció en un fòrum, hauríem de rellegir el que escrivim des de la perspectiva d’algú que desconeix completament de què va la cosa. I, per tant, a més de l’empatia, participar en un fòrum, pot fer-nos millorar l’expressió escrita, la comprensió lectora o l’ortografia.

Moltes persones es posen una frase o ninotet o dibuixet sota de la firma. I això, reflexa la personalitat dels usuaris, que són tots iguals i diferents alhora. Iguals perquè tots tenen els mateixos drets i obligacions; diferents perquè poden expressar-se a la seva manera. Scratch és hiperpersonalització 2.0 i no dubto que els llenguatges de programació visual, a més d’una eina de programació, són també enginys que alimenten la nostra creativitat i permeten reafirmar la nostra identitat.

Presentació 2 de 3: Comunitat. En aquesta presentació s’explica una part més social d’Scratch: els fòrums i els comentaris. Idees: En aquesta ocasió, com ja hem trastejat les Scratch Cards (i si no, podem acabar de trastejar-les) podem crear un projecte “lliure”. [Ho poso entre cometes perquè, en realitat, és força limitat. En fi, que és bastant paradoxal que, sovint, per ensenyar a volar a algú, primer li hagis de tallar les ales…]

  1. Triem 10 blocs i fem una demostració als participants de com funcionen. A mida de nosaltres experimentem amb el bloc, estaria bé que els participants també ho facin, amb el que estaria bé tenir un projector…
  2. La idea del “repte dels 10 blocs” l’he tret de la guia del Creative Computing que va traduir Programamos al 2015. Amb sort, algun dia l’acabarem en català ;) Els blocs que proposen a la guia són els que es mostren a continuació, però en podem triar d’altres que siguin a les Scratch Cards, per exemple. Així els participants s’hi van familiaritzant i, a més, fan els seus “pinitos”.
  3. Un cop acabem el projecte, el compartim i fem una mica de networking o treball en xarxa. Podem comentar un projecte o marcar-lo com a favorit; podem presentar-nos al fòrum i demanar si algú vol jugar al nostre joc; els participants poden seguir-se i comentar-se els projectes, intercanviar jocs, recomanar estudis, etc.

Aquest és l’enllaç a la presentació: Scratch-express-curs-3-sessions-2-comunitat

¡COPIAD, MALDITOS!

Copiar també és aprendre. I demonitzar la còpia crec que és un error. Si es regula és per protegir els autors i les seves obres intel·lectuals (llibres, música, pelis, software, etc.). Els drets d’autor són els drets que tenen els autors (qui composa), els intèrprets (qui canta) i els productors (els que generen “el disc”) d’una obra. Però potser si prenem consciència del valor del treball dels demés, tots hi guanyarem…

Quan es va popularitzar la impremta, eren quatre gats que accedien a publicar i molts per encàrrec, no per caprici personal… Cinc-cents anys més tard, qui més qui menys, tothom pot imprimir, copiar o fotocopiar qualsevol cosa. La democratització de les eines de creació i difusió de la informació fa que proliferin les autories. Tot això i més, ens ho explica en David Bravo (advocat expert en propietat intel·lectual) en una entrevista filmada del 2011 titulada  “¡Copiad, malditos!“, en referència al documental del mateix nom.

Scratch també és una eina de creació i difusió que s’expressa en bits i permet reinventar projectes. I a Scratch, una reinvenció o remix és una còpia acreditada. Scratch permet copiar projectes d’altres persones però, automàticament, cada vegada que es copia el projecte d’algú, es genera un arbre de reinvencions que especifica qui és l’original i quines són les còpies.

El teu projecte reinventat/copiat sempre indicarà qui és l’autor original i qui ha fet la reinvenció o remix. I això és una cosa que m’agrada molt. També m’agrada que hi hagi un espai per “notes” quan fem la descripció del nostre projecte: allà podem posar d’on hem tret el codi, les imatges o les idees d’allò que creem. Amb Scratch també podem aprendre drets d’autor!

Presentació 3 de 3: Reinvencions. En aquesta última presentació s’explica com funcionen les reinvencions i com donar crèdit als projectes. Idees:

  1. Podem reinventar un projecte de temporada. Jo vaig trobar el projecte de la bola de Nadal però podem pensar en altres esdeveniments estacionals i adaptar les reinvencions a les tradicions, per exemple.
  2. També podem seleccionar alguns projectes i fer triar reinvencions diferents. O deixar que els participants triïn què volen reinventar (cosa que necessitaràs més temps perquè trastegin altres projectes).
  3. Després de fer la reinvenció de projecte, haurem d’escriure les instruccions del projecte i donar el crèdit apropiat a les anotacions del nostre projecte.

Aquest és l’enllaç a la presentació: Scratch-express-curs-3-sessions-3-reinvencions

Salut i bits! ;)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *