14 Nov

Gamificació: Medalla de bronze en tendències de formació i RRHH

Barcelona celebrava aquest matí una reunió de 100 professionals del món empresarial dedicats a la formació i als Recursos Humans. Entres els assistents, hi havia representants d’empreses com Pepsico, Gallina Blanca, Catalunya Caixa, Generali, Grupo Caja Ingenieros, Art/Ritz/Carlton, Codorniu, Puma, Novartis, Catalana Occident, Nestlé, Cirsa i un llarg etcètera de persones que, tan et poden fer una entrevista de feina com donar-te una carta d’acomiadament
 
I aquestes 100 persones són les que han decidit, a Barcelona, el seu rànquing de tendències en formació i RRHH de cara als pròxims 10-15 anys. Començaré pel final: el resultat del rànquing de les tendències proposades per Game Learn ha estat aquest (votacions sobre 5 punts):
 
Ho organitzava GameLearn, que segons el seu web, és “líder mundiar en el desarrollo de serious games para la formacion corporativa“. El #14NGameLearn consistia en tres blocs: primerament, el fundador i CEO de l’empresa, Ibrahim Jabary, ens donava la benvinguda al futur de la formació i dels recursos humans, on la informació es converteix en coneixement
 
Certament, la sobreinformació que en certa manera patim només es cura organitzant la informació útil. I la tecnologia és una eina que permetrà aquesta organització a través de la interacció de persones i organitzacions en una vertadera revolució del coneixement. 
 
Durant la intervenció, Ibrahim Jabary, ens ha anat introduïnt les 10 tendències mundials actuals sobre formació i RRHH. Un cop acabada cada introducció, mitjançant un comandament a distància, els assitents hem votat cada tendència, posant una nota del 0 al 5. La primera de les votacions, de prova, era votar sobre si els robots ens reemplaçarien de 10 a 15 anys. Jo he votat un 4 i el resultat de la votació ha estat de 1,9. 
 
Apuntava Jabary que cada cop les grans organitzacions es tornen més grans i que es necessita una nova manera d’entendre la formació per gestionar milers de persones en centenars de llocs diferents
 
Sembla ser, doncs, que assisteixo a una mena de doble aconteixement: el funeral del model tradicional d’empresa i el naixement de l’Empresa 2.0.Jo, sempre he estat una idealista…
 
Jabary preveu que d’aquí res el 90% de la formació es farà via online. L’e-learning ha revolucionat el món de la formació: participar, compartir i aprendre és innat, només falta autoconeixement i motivacióI, a més de les plataformes de cursos online, els videojocs també es converteixen en una arma educativa. De fet, de fa anys que s’estudia la usabilitat dels videojocs en l’aprenentatge i, per estar “a la última”, estic fent el curs de videojocs i aprenentatge al MOOC Coursera. Que no ha sortit la paula MOOC…però cada dia surten més i més academies online. En català, tenim XarxaMOOC
 
No hi ha dubte que els dispositius mòbils han revolucionat tant el món laboral com el personal, de manera que, moltes vegades, sembla que ja no hi hagi distinció entre una cosa i altra. Els telèfons mòbils també seran els protagonistes d’aquests pròxims anys però no hi seran per sempre…Jabary no ha parlat del grafè directament -tot i que ja ens hem entès-.Revolucionarà les nostres vides el grafè?

 
Comenta Jabary que Espanya és una país molt innovador en aprenentatge social, de fet, dels més innovadors i sofisticats del món. I no em sorprèn. Si sou de Barcelona, pareu-vos un momentet a pensar en els milers d’associacions que té cada barri…Mireu Can Batlló. Això, també és aprentatge social, on es participa i on es col·labora, on s’organitza el coneixement de qualitat i es fa accessible perquè segueixi creixent.  

Qualitat, aprenentatge, sociabilització, diversió…tot coses naturalment desitjables pels éssers humans…No és d’estranyar, doncs, que “la qualitat vers la quantitat”, “l’aprenentatge social” i “la gamificació” junt amb la “simulació” (empat), han obtingut les medalles del pòdium de tendències en formació i RRHH. 

Una tendència que a mi m’agrada especialment és el que anomenen “Adaptive Learning” on es forma gradualment les persones sense saturar-les d’informació. Així com els nivells d’un videojoc, aquest tipus d’aprenentatge s’adapta a l’individu i a les seves necessitats d’informació, que es proporcionen a mida que es necessiten. És un dels principis de Paul Gee, mentor del curs de videojocs i aprenentatge que proposa la Universitat de Wisconsin-Madison dels Estats Units i que estic fent via MOOC.



Jabary ha fet una petita introducció a la gamificació. El primer cop que sents la “paraulota” potser t’esgarrifes, però quan vas veient de què es tracta, comences a veure que és una arma que, en bones mans, és poderosíssima. De fet, el que fa GameLearn amb els seus videojocs és “a grosso modo” gamificar exitosament la formació i els recursos humans. 

El fet d’aplicar mecàniques de joc ja implica el concepte de gamificació. GameLearn ha dissenyat un producte relacionat amb la gamificació que s’emmarca dins la categoria educativo formativa: tal com hi juguen els empleats, hi poden jugar els nens i aprendre a negociar jugant o a millorar la gestió del seu temps i productivitat.

El concepte de gamificació , però, abarca tal dimensió i implica tants sectors que deu ser per això que encara no s’hi té prou confiança. Personalment, crec que encara falta molt per aprendre de les mecàniques de joc i del “gamify everything“.  Al 2011, Gartner preveia que el 70% de les empreses del Top 2000 de Forbes, implantaran tècniques de gamificació cap al 2014També deia Gartner al 2011 que la meitat de les organitzacions vinculades a la innovació, usarien estratègies de gamificacióEl govern espanyol, però, ja prepara un projecte de gamificació vinculat a la cultura  que es prepararà entre el 2013 i el 2015. 

 
Després de la intervenció d’Ibrahim Jabary, que ha estat molt nutritiva, s’ha donat pas a dos testimonis: Ramon García, gerent de formació de Virtaula, dedicada a formar els empleats de Caixabank i Núria Fernández, cap de formació d’Almirall, -que va “experimentar” amb directius– ens explicaven els resultats i impressions sobre dos dels productes de Game Learn: Triskelion i Navieros, respectivament. En tots dos casos, hi ha hagut una valoració molt positiva. 
 
A Virtaula, Trikelion va tenir una molt bona acceptació i millors resultats i impressions. Trikelion és un videojoc dissenyat per GameLearn que serveix per a millorar la gestió del temps i la productivitat personal. Aquí el projecte i els resultats que presentava Ramón García de Virtaula. Li posen un 9,3 sobre 10:
 
 
El segon testimoni, Núria Fernández, comenta que va ser complicat proposar a executius la millora de les seves capacitats de gestió. Si “a priori” hi va haver certa reticència, les valoracions finals són també molt positives. 

Els executius d’Almirall van jugar a un videojoc, Navieros, -també creat per GameLearn-, que ens transporta a la Venècia comercial de l’edat mitjana on es tanquen tractes, s’importa i s’exporta, etc. La puntuació dels directius que van fer servir el producte és de 9,8 sobre 10
 
 
Game Learn produeix els seus propis videojocs i, personalment, donada com sóc a la “deep culture”, m’apassiona que es basin en l’antiga Roma o la Venècia medieval. El que no sé és si el contingut és de qualitat, però sembla que em deixaran una demo. Aviam què tal. 

La guinda del #14NGameLearn l’ha posat la @ConsolSancho, de GameLearn- Barcelona: entranyable. Al final de les intervencions, ens ha donat un regal molt dolç. El més dolç de tot no és l’objecte en si mateix sinó el temps dedicat per elaborar-lo. Gràcies, Consol, tot i que m’ha fet molta pena, me l’he menjat amb molt de gust”.  

A més, trobo que és una bellíssima metàfora “gastronòmicocomercial”

 

One thought on “Gamificació: Medalla de bronze en tendències de formació i RRHH

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *