12 Mar

#eShowBCN2014 (I) La transformació de les organitzacions_Gamificació i màrqueting

L’equip de Nubelo em va enviar una invitació per l’eShow que se celebra avui i demà a la Fira de Barcelona i no me n’he pogut estar. Les etiquestes de l’eShow són: eCommerce-Digital Marketing-Hosting&Cloud-Mobile-Social Media-Digital Signage.

 
Els auditoris no són molt grans i s’omplen de seguida però al matí he tingut sort i he pogut passar-lo escoltant els ponents que proposaven l’equip de Territorio Creativo que, des de fa anys, col·labora en aquest tipus d’aconteixements. Tot i alguns problemes tècnics d’última hora, totes les ponències han estat molt valuoses. A més, han tingut el detall de fer un “streaming” per a aquells que no hi podien ser presents.  
 
A la tarda, però, no he tingut tanta sort: l’auditori 2 s’ha omplert de seguida i m’he quedat sense poder assistir a les ponències…A més, ningú sabia si ho feien en “streaming” o si es registrava la ponència…Com a crítica constructiva, comentar als organitzadors de l’aconteixement que han de ser coherents: si s’aposta per l’accés a la informació, pel compartir, per l’innovar, haurien de procurar que s’enregistressin TOTES les ponències permetent-ne l’accés…o fer les sales més grosses…qualsevol cosa perquè flueixi la coherència…
 
LA TRANSFORMACIÓ DE LES ORGANITZACIONS 
És prou clar que les darreres tecnologies han canviat els hàbits de consum. Per això estem vivint un canvi de paradigma on prima la comunicació entre el client i la marca. Per a assolir-ho, algunes empreses es renoven, integren departaments més enllà del màrqueting tradicional i es llancen de cap a la Xarxa, comulgant amb la una vastíssima comunitat virtual. 
 
Adaptar-se és el que millor fem els humans. I rera un “logo” sempre hi trobaràs persones. Depenent de l’adaptació que facin aquestes persones, depenent de la gestió que facin del coneixement, una empresa farà fallida o no. I així, un rera l’altre, anem passant tots -empreses i clients- pel sedàs d’Internet, creant comunitat i intentant aportar-hi el millor de nosaltres
 
El matí, doncs, ha arrencat amb força: Javi Creus, de “Ideas for Change“, ha fet una intervenció que m’ha fascinat: de nou torno a sentir a parlar d’economia col·laborativa, de transformació social, d’interessos comuns…Això de l’RSC sembla que, per fi, comença a rutllar…Joioses “maquinetes”…
 
Començava en Javi a parlar del canvi en els circuits monetaris: l’aparició de noves monedes i sistemes ens fan veure i creure en una economia diferent. Sembla que s’està produïnt un canvi en la naturalesa del capital i del treball. Les persones activen el seu capital: el que saben, el que tenen. Ens parlava també en Javi de les tres edats d’Internet: codi, social i mòbil, ja que considera que som en un moment d’adopció social de la tecnologia; i diferencia tres estructures de negoci: serveis, mercats i plataformes. I els serveis que integren plataformes tenen un major índex de creixement. 
 
Tot plegat sembla que condueix cap a la transparència, cap a la confiança; a compartir i participar. Diu també que no n’hi ha prou amb els recursos propis i que per a competir s’ha de cooperar. Visca les paradoxes de la vida…Per acabar la ponència, en Javi m’ha meravellat amb el seu Pentagrowth, una manera molt gràfica i eloqüent de visualitzar dinàmiques empresarials. 
A la segona intervenció, Juan Luis Polo, de Territorio Creativo ens ha parlat de les 4 “p” de la transformació: Propòsit, Persones, Paradoxa, Persistència. “El juego es un éxito de la mente”, afirma en Juan Luis. També comenta que la compra és social, que som consumidors socials i que busquem maneres d’arrodonir la informació abans de fer qualsevol compra: demanem consell a amics, a experts, a altres consumidors. O bé preguntem o bé busquem opinions als buscadors per evaluar si aquell producte paga la pena.  

En tercer lloc, Jaume Gomà d’Ulabox ens parlava de l’àuge dels supermercats online. L’experiència va dirigida, sobretot, a mares treballadores, que són probablement el col·lectiu amb menys temps per perdre. “Vendemos tiempo“, afirma en Jaume, que té ben clar que el client és el primer a tenir en consideració, que se l’ha d’escoltar i mimar. Ulabox compta amb milers de referències, cada dia més. Els pilars del seu model són el ser accessible, el bon servei i la màxima innovació. Una ponència excel·lent. 

La quarta intervenció va ser femenina: Maria José Romero i Isabel Baqué ens parlaven del salt digital de Famosa, una empresa tradicional. Si bé desenvolupen un parell de blogs, “The Toy Blog” i “El diario de Nancy“, al final, després de moltes reflexions, també s’aventuraran a contactar directament amb els seus clients, més enllà de Facebook i Twitter, obrint el seu canal de venta online. 

GAMIFICACIÓ I MÀRKETING: “LA ECUACIÓN POLO” DE VOLKSWAGEN

Per últim, Pedro Fontdevila, de Volkswagen, incidia en el canvi de model publicitari, que es torna més social i més interactiu. Per il·lustrar-ho, ens va mostrar el cas de “La ecuación polo“, un enginy del departament de màrqueting que consistia en resoldre un repte matemàtic: guanyaria un Polo aquell que endevinés en quin punt es creuarien un cavall que sortís de Finisterre amb un Polo sortint del Cap de Creus. La iniciativa va ser tot un èxit i demostra, un cop més, que la fidelització s’incentiva amb la participació. 

 

El hashtag #EcuaciónPolo va registrar 266.000 mencions a Twitter i fins i tot va ser trendingtopic. Després de la iniciativa, la marca registrava un increment del 36% de “polowers”. De retruc, els concessionaris van incrementar un 40% les seves visites. 

La web del concurs va registrar 122.000 visites i els vídeos a Youtube van ser visualitzats unes 300.000 vegades. Al concurs hi van participar 7.931 persones registrades i el 48% de les visites al site es van fer des de dispositius mòbils. El viatge simultani del Polo i del cavall es podia seguir en directe per Twitter, Vine i a través de la web de la campanya. Els participants podien marcar al mapa fins a 100 punts on ells creien que s’anirien a trobar el cavall i el Polo; d’altra banda, comptaven amb uns crèdits que permetien “robar” punts a altres usuaris. Els crèdits els obtenien a l’enregistrar-se, al marcar els punts i al retuitejar i ser retuitejat.

Si bé en Pedro no va mencionar ni una sola vegada la paraula gamificació, n’és un cas claríssim aplicat al màrqueting. Com deia en Juan Luis anteriorment som consumidors socials però també som juganers de mena. I Volkswagen ho sap i ho aplica des de fa temps amb la seva iniciativa “The Fun Theory”, on es proposen idees que, a més de divertir, fan prendre consciència social

Conjugant producte i experiència participativa, la iniciativa de La ecuación Polo és un cas més d’èxit en gamificació i màrqueting que demostra com la introducció del joc o dels seus elements en entorns aparentment no lúdics millora la participació i, en conseqüència, els resultats d’una marca.

Demà tinc un dilema: se’m solapa un debat de gamificació organitzada per Anagam i una ponència de cultura 2.0 a Barcelona. M’interessen per igual per això estic intentant esbrinar si s’enregistren les intervencions, que seria tot un detall… 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *