15 Gen

Curs per aprendre a programar amb Snap!

Estic creant un curs per aprendre a programar amb Snap! Tindrà dues parts i, a cadascuna, crearem dos videojocs. La primera part està publicada sota el nom de “Crea videojocs amb Snap!”. I la segona part està de camí. (Actualització 5 de juny: aquí la segona part del curs: “Crea videojocs amb Snap! 2”. Fi actualització). De fet n’estic preparant més de cursos, però comencem pel primer! Aviam què us sembla la cosa…

AHIR, AVUI I DEMÀ…

M’agrada més Snap! que Scratch, no és cap secret… Com tampoc és cap secret que hi ha una revolució educativa en marxa a Catalunya i més enllà… Però trobo que, aquí, tenim una descoordinació espatarrant entre l’Administració i el professorat.  Han de “ser innovadors” i tal… però a l’hora de formar al personal anem tard, molt tard.  La innovació no es fa per art de màgia! Ni es destinen recursos suficients ni sembla que hi hagi res previst, a part d’un segon intent de depredació per part d’empreses capitalistes…

Hi ha una pila de profes/formadors/monitors que cada dia són a peu del canó i, després de cada batalla, no descansen: segueixen aprenent i compartint el que aprenen. Participant d’iniciatives dins i fora de les aules, assistint, per exemple, TOT UN DISSABTE a unes jornades educatives. A l’última Jornada de Programació i Robòtica Educatives no s’hi cabia… I d’altra banda, es busquen “agents de canvi”.  Jo no entenc res…

En fi, que sembla que, almenys a casa nostra, tot just s’està repensant l’educació d’ara, que és la de demà… “Ara”, diuen… però seguim en l'”Ahir”: només fa falta veure les aules informàtiques d’algunes escoles. En fi, figues d’un altre paner… “Yo aquí vengo a hablar de mi curso“, que diria el senyor aquell de la bufanda (Umbral).

CURS D’INICIACIÓ A SNAP!

En un intent de fer més proper Snap! a tothom, com deia, he creat un curs en dues parts per aprendre a programar videojocs amb aquest llenguatge de programació visual, que és molt semblant a Scratch perquè, de fet, és un clon d’Scratch que ha estat modificat.

A la primera part del curs, aprendrem sobre els llenguatges de programació visual i començarem a fer les primeres pràctiques. Al final, haurem de completar un “trencaclosques de lògica gramatical”: jo et dono els blocs necessaris i t’explico, per escrit (gramaticalment), què ha de fer l’objecte o escenari en qüestió. I tu, has d’entendre quina és la lògica gramatical de la meva explicació per transformar-la en la lògica gramatical dels blocs, és a dir, per saber on has de posar cada bloc de codi perquè faci el que l’objecte o escenari ha de fer al jocs que es proposa crear: el laberint, i el gat i el ratolí. La segona part, omet la part més teòrica i proposa exercitar-se una mica més en el trasteig dels blocs per tal de crear, amb la mateixa metodologia del “trencaclosques de lògica gramatical”, els nostres dos segons jocs: un “Snake” i un “Tat!”.

Actualització del 16 de març de 2017: ja he acabat la segona part i he afegit l’enllaç al curs (la creació de l’Snake i el Tat). Fi de l’actualització del 16 de març del 2017.

“¡MARCHANDO!…”

També tinc al forn un curs per aprendre a programar creant historietes interactives: és probable que l’adapti als dos tallers que imparteixo en breu. El primer serà a L’Experimental el 29 de gener: estem preparant una jornada de tecnologies lliures i farem un tàndem de l’ecosistema Snap! amb en Bernat Romagona. Primer parlarà ell d’Snap4Arduino i Beetleblocks i, després, jo faré un taller d’Snap! (probablement d’animació). El segon taller serà l’11 de febrer, en el marc del dia de la dona en la ciència. Ja ampliaré la cosa, que ara no tinc temps…

I en ment tinc dos cursos més: un de jocs d’endevinar (endevina el número, endevina la fruita) que hem fet a un dels coles que imparteixo Scratch com a activitat extraescolar. Estan molt bé per treballar operacions matemàtiques i llistes, trobo; l’altre curs aniria destinat més a profes, adaptant contingut per matèries (tot i que les mates sempre hi són).

QUÈ HEM APRÈS?

Una cosa que he fet però encara no he penjat degudament al seu lloc és el “Què hem aprés?” (en el curs que es dóna, s’entén). És un apartat que vull incloure a cada curs que faci i que m’agradaria que fos viu.

I per viu, entenc col·laboratiu. Jo experimento què i com aprenc les coses que aprenc però, amb sort, potser algú altre aprèn alguna altra cosa. Per tal d’ampliar les coses que es poden aprendre i millorar el contingut del curs, s’accepten crítiques i comentaris constructius. En fi, que publico en breu aquest apartat final del primer curs per constatar el que jo, al menys, he après tan en programació i pensament computacional com en altres coses que tots pensem que són importants en l’aprenentatge i el desenvolupament de l’esperit crític.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *