09 Des

Computació a classe 3 – Eines i recursos 1

Nota: Hauria d’haver publicat aquesta entrada el dia 2 però com tenia un “marroncillo” a WordPress, doncs això, que ho publico avui.

Aquestes dues últimes setmanes del curs de l’European Schoolnet Academy es dedicaran a eines i recursos per a començar a introduir-nos al fabulós món de la programació. En general, trobo que és un curs força inspiracional, com el de #MoocBot i no es demana molt de rendiment en quant a l’entrega de tasques fins a la darrera unitat, que será la propera.

Fins a la tercera setmana, només es realitzen test de preguntes per unitat i, afortunadament, s’anima als participants a compartir idees pròpies i alienes a través del fòrum del curs i les xarxes socials. A la quarta i última setmana, però, se’ns demana un projecte personal per introduir l’Hora del codi a classe. Del 7 al 13 de desembre, se celebra arreu del món l’Hora del codi, una iniciativa per aprendre a programar dirigida als infants i docents.

Els objectius d’aquesta setmana són:

  1. Entendre com la robòtica educativa pot desenvolupar un gran ventall de competències clau.
  2. Posar en valor eines de programació visual a classe.
  3. Entendre les raons per les quals focalitzar en el desenvolupament d’aplicacions mòbils a classe i experimentar amb dues eines de desenvolupament

Es mostraran eines de programació visual com Scratch i s’anima als participants a trobar projectes que ens agradin i compartir-los amb la resta d’alumnes del curs. Com tot són profes i es demana molt coses de “la teva comunitat educativa”, em sento, com sempre, una mica fóra de joc. I tot són padlets…Afortunadament hi ha un hashtag #cscourse.

Al webinar d’aquesta setmana es parlarà de robòtica educativa i desenvolupament d’apps mòbils. I se’ns posen dos vídeos. El primer, titulat “Why top univerities teach drag and drop programming” és de Code.org. El segon vídeo, és una introducció  a Scratch del 2011…Encara es veu l’entorn de la versió anterior però anem per Scratch 2.0., que va introduir els clons, el crear nous blocs, les variables al núvol, etc . Deixo aquest aquí que és el de la versió 2.0. M’encanta en Resnick!

 

EINES DE PROGRAMACIÓ VISUAL

  • Scratch. És un llenguatge molt viu i, a mi, personalment, m’agrada molt el component gramatical dels blocs. I l’editor gràfic!! Que m’ho passo pipa! Tal com es destaca al curs, una de les avantatges d’Scratch és la seva comunitat: molt activa i amena.
  • Blockly. He provat els exercicis i són xulos però desconec, ara mateix, si es poden crear projectes nous i compartir-los…
  • Alice i Kodu i Lego Wedo. No els he provat, de moment, però en provaria mil d’altres abans…També s’especifiquen altres eines de Microsoft….Jo és que sóc més de programari lliure…
  • Appinventor. Com Scratch, és una eina del MIT i és programari lliure, es poden fer apps per Android programant amb blocs com a Scratch.

Molt Microsoft però no han posat Beetleblocks (un Scratch per fer dissenys 3D i poder imprimir-los amb impressores 3D) o Snapi! (un derivat d’Snap!, un tipus d’Scratch però encara amb més coses i que no funciona amb flash). Snapi! permet jugar amb dades a través de les APIs…però poques són les APIs realment útils per a projectes. Com les de l’AMB, sorprenentment…

 

I aquí el teatre de titelles robot d’en Frank Sabaté com a profe. Un projecte brutal.

INTRODUCCIÓ A LA ROBÒTICA EDUCATIVA

Els robots són una bona eina i ajuden a posar la programació en acció. A més, es fomenta el desenvolupament de competències curriculars transversals. La curiositat que desperten els robots i la facilitat de programar-los permet, de seguida, vincular emocionalment als alumnes en la matèria. Es parla de les Bee-Bots i de les plaques Arduino. I se’ns presenta una professora italiana, Tullia Urschitz, que es veu que té una llarga trajectòria en l’ús de robots a classe.

Treballar en equip, fomentar la creativitat i la resolució de problemes a través d’un pensament analític i modular, són algunes de les avantatges de la robòtica educativa. La clau, sembla ser, és saber adaptar el contingut curricular a les eines, descobrint així noves maneres d’explicar contingut. Mori ja d’una vegada per totes l’aprenentatge per calaixos! Llarga vida al currículum transversal!

Deixo aquí només el gag del Batman i la Catwoman perquè és per pixar-se de riure. Un guió espectacular i encara millorat per la interpretació d’en Frank Sabaté :)

 

ACTIVITATS AMB ROBOTS

En aquesta unitat també la Tullia ens explica algunes activitats que ella fa a classe per desenvolupar diverses competències. Treballa amb la Bee-Bot amb els més peques i Lego Mindstorms amb als més grans. La cosa tracta d’aprendre llenguatges de programació per tal de ser nosaltres qui programem, no qui siguem programats. ¿Y tú, de quién eres?

A la Bee-Bot se li dona instruccions de moviment i amb això es treballa l’espai, la resolució de problemes i, de pas, els infants es diverteixen. També els més peques fan ús de l’Scratch Jr., que és un Scratch per infants a partir de 5 anyets. Funciona amb tablet. Amb tot plegat, aprenen els principals conceptes del pensament computacional o algoritmic i interioritzen conceptes molt més fàcilment, a part d’aprendre a treballar en equip

Els més grans fan servir el Lego Mindstorms. El trasto té extensió per a Scratch i es poden programar ordres als robotets a través dels blocs de codi d’Scratch. El segon vídeo parla extensament de Mindstorms, que té sensors i tal…Bé hi ha molts altres robots dels que no es parla. Imagino que Lego i Microsoft deuen patrocinar el curs o el continent, no ho sé…

I tenim robotets molt curiosos i “de proximitat”, que jo no sé qui fabrica les peces de Lego. Tema Microsoft “…ya…tal…” L’Escornabot (gallego) i l’Aisoy (murciano). Aviam per quan un robot amb barretina, no? L’Escornabot, per exemple, trobo que és un bon enginy. Sembla que per uns 30 euros el tens. Si fins i tot té una app pel mòbil per a programar-lo. Infinitament millor que la Bee-Bot, no? Mireu que mono:

 

DESENVOLUPAMENT D’APLICACIONS MÒBILS

Després de presentar una altra eina de Microsoft, arriba App Inventor 2, un software del MIT per a programar-te apps amb blocs de codi, com Scratch. L’he provat i he fet una app de cooperatives (i una altra d’una ruta de Sitges històrica que està de camí i que he fet en col·laboració amb en Marc Santasusana. Ho explicaré en una altra ocasió)

La cosa és que AI2 només és per a Android. No em desagrada però segons què haig de fer, com jocs, segueixo preferint Scratch…(Aviam si el transformen ja a HTML5 o el que sigui i es poden visualitzar els projectes des de qualsevol plataforma). AI2 té un repositori però la comunitat no és tan activa com la d’Scratch. I mola molt poder programar coses que després poses a un telèfon.

Computació a classe 4 – Eines i recursos 2

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *