18 Nov

Computació a classe 1 – Què és, per què és important i focus

En aquesta primera setmana del curs “Introducing Computing in your Classroom” de la European Schoolnet Academy, se’ns explicarà què és la computació, per què és important començar a programar i en què hem de focalitzar a l’hora d’ensenyar programació. Recordem que és un curs per a professors, principalment de primària i secundària, tot i que està obert a tothom.

Objectius del mòdul:

  • Entendre què és la computació i veure el rol de computació al nostre entorn (escola, país)
  • Comprendre per què la computació, en general, i la programació, en particular, són de gran rellevància per a la vida dels alumnes i la seva comprensió del món que els envolta
  •  Entendre la varietat de competències que es poden desenvolupar a través de la computació
  • Entendre el concepte de pensament computacional

QUÈ ÉS LA COMPUTACIÓ?

El terme computació s’associa indiscriminadament amb les TIC (ICT en anglès), amb la programació o amb la informàtica. Recentment, s’estan creant moltes iniciatives per aprendre a programar, sobretot dirigides cap als nens i sobretot les nenes d’entre 7 i 12 anys, aproximadament.

Per entendre millor el concepte se’ns proposen dos vídeos:

1)El primer és de la Universitat de Southhampton (Anglaterra) i explica què han d’ensenyar a primària i secundària els professors de les escoles angleses des de l’any passat, quan van introduir la computació al currículum educatiu.

 

Al vídeo se’ns explica que al currículum anglès hi ha tres focus principals:

  • Ciències de la computació: per entendre com funcionen les màquines i com inteactuen entre elles. Pensem que en 4 dies ve l’IOT, l’Internet de les Coses. El temari consisteix en hardward (de telèfons, ordinadors, electrodomèstics…) software (es desenvolupen aplicacions per a web, dispositius mòbils, s’usen sensors, es capturen dades científiques, etc.) Es treballa la iteració a partir de sistemes algorítmics i usen robotets com la Beebot per començar a treballar l’abstracció: (més tard es pot jugar a representar i entendre dades a un mapa, diagrama, tauler horari…)
  • Tecnologia de la informació: la part creativa i productiva de la tecnologia. Consisteix en saber què hi ha i per a què serveix. Hi ha milers d’eines per fer milers de coses. Internet és una gran caixa d’eines que hem d’aprendre a fer servir.
  • Alfabetització digital: és la capacitat de fer servir una computadora de manera còmoda, efectiva i segura. Per exemple, saber fer anar un correu electrònic o un document de text, saber fer una presentació, etc. D’altra banda, també s’ha de saber fer servir software per tractar imatges, vídeo o audio i saber trobar (més que buscar) la informació que necessitem als buscadors. L’alfabetització digital congrega conceptes com: copyright, protecció de dades, seguretat informàtica, males pràctiques o ciberbulling.

2)El segon vídeo és una presentació de Peter Hubwieser, professor de didàctica de la informàtica de la Universitat Tècnica de Münich (Alemanya) que ens mostrarà paraules clau en relació amb la computació.

 

  • Computació: terme genèric
  • Alfabetització digital: habilitats generals per fer funcionar una computadora
  • TICs: l’ús de les computadores als comerços, a la indústria, etc.
  • Ciències de la computació: disciplina acadèmica (programació, algoritmes)
  • Codificar (coding): escriure programes que entenen les computadores
  • Programar: d’un cantó pot ser només codificar però, més àmpliament, és tot el procés de desenvolupament de software.

Se’ns demana explicar en una “padlet” què s’està fent en computació a la teva escola, si els estudiants aprenen sobre com usar software, si ja han picat codi, si treballen amb robots, si exploren temes com la ciberseguretat…Si penso en la majoria dels coles actuals (a exepció de l’àrea de les Pedres Albes) només se m’ocorreria dir: ¿Y la europea? …

Jo no sóc profe però vaig a saraus de profes: conferències, jornades, webinars, etc. Sé que hi ha molts profes treballant les 27 hores del dia per fer que els seus alumnes aprenguin diferentment: amb flipped-classes, introduïnt la programació i la robòtica…En resum: aprenent fent (learning by doing) i preparant-se per un futur que és ja el present, inmers en un entorn tecnològic. Molt fàcil: o programem o serem programats :) Qui pensi que programar és “cosa d’informàtics”, en un temps, s’adonarà de quant perdut està…

He intentat fer la tasca i posar un comentari a “Padlet” però no em deixa entrar amb Google, passo de Facebook i no vull obrir-me un compte per no fer-lo servir i rebre publicitat cada 5 min. En resum: que no faig la tasca. Total, tampoc sóc profe i no podria dir què faig a la meva escola.

 

PER QUÈ ÉS IMPORTANT LA COMPUTACIÓ?

La computació no s’ensenya a moltes escoles amb l’excusa que és massa tècnic per ser rellevant a primària. Als vídeos següents entendrem la importància de desenvolupar habilitats relacionales amb el pensament computacional des de ben petits. Pensem que no només serveix per entendre i crear tecnologia, serveix també per pensar altrament: amb lògica, cosa que també afavoreix desenvolupar el pensament crític.

La tasca d’aquest bloc és veure els vídeos: el primer és d’un dels fundadors de code.org i es titula “Why Coding Is Imperative In Public Education”. Code.org és una iniciativa mundial per fomentar el pensament computacional entre nens i nenes i formar profes arreu del món. Ali Partovi ens explica que, si fa 100 anys s’aprenien unes coses, ara se n’aprenen unes altres…I que no cal ser enginyer informàtic per tenir certes habilitats en computació i saber com funcionen les coses que ens envolten…

M’ha agradat molt el comentari que ha dit sobre la  intimidació i el desconeixement i l’empoderament i el coneixement. Literalement: “Not knowing how those things work make them intimidating, knowing how they work is empowering”. També comenta que l’educació pública consisteix en preparar als infants per a la vida, independentment del seu gènere o condició. I que, en resum, s’hauria de preparar als infants a entendre la tecnologia a través del pensament computacional.

Al segon vídeo parla Janne Elvelid, “Young Advisor to VP Kroes, Member of Digital Comission of Sweden” (Minister of Enterprise)” i es titula “Coding is the language of future”. Em sobra el “chumba-chumba” del vídeo però com estan tan modernetes reconstruïnt la identitat d’Europa

 

Janne Elvelid comenta que vivim en un món digital i és essencial entendre’l. No només és qüestió d’usar la tecnologia, hem d’aprendre a entendre perquè passen les coses. I aquí m’ha fet gràcia que parli de Facebook, una empresa que es dedica a manegar i desmanegar usuaris…Per fer experiments sociològics (i negoci, of course!) punxen els telèfons dels usuaris -segons ells per escoltar la música que escoltes i recomanar-te millor-, modifiquen els timeline de la gent per veure si es posen més contents o més tristos, proven d’influir en el vot polític…

Doncs això, que, entre chumba i chumba, al Janne se li escapa un mig somriure quan acaba de dir que hem d’entendre per què, per exemple, a Facebook a vegades surten unes coses i a vegades unes altres…També comenta que augmenten els llocs de treball però que manquen personetes per cobrir-los. Es necessita gent formada en ciències de la computació i s’està treballant per capacitar les persones.

Comenta en Janne també que una manera d’apropar-se a les ciències de la computació és programant jocs senzills que pots fer en poca estona i que serveixen per començar a entendre els principis de la programació. I entre línies, llegim Scratch i eines similars…Picar codi no és l’objectiu, la cosa tracta d’entendre els principis del pensament computacional de forma lúdica per anar aprenent a mesura.

A més dels vídeos haurem de pensar com podríem explicar als nostres estudiants la importància de la computació. Una bona estratègia seria fer-els-hi entendre com funciona el món que ens envolta a través del funcionament de les màquines que utilitzem cada dia. Es tracta de compartir idees per crear interès en els nostres alumnes.

I un altre cop la “Padlet” dels nassos on posar les idees…Bé…Doncs…

Sé que ja s’està intentant deixar que els nens i nenes puguin portar els telèfons a les escoles…De fet, al club de programació dels #ClubsCitilab tenim uns nois i noies d’una escola que estan treballant en la política d’ús dels mòbils. Els alumnes aprenen a buscar i gestionar informació, a ser crítics, a desenvolupar eines (volen crear un app perquè tothom sàpiga on i quan pot fer servir el mòbil)…I els profes s’ho miren…És genial, no? S’empodera als alumnes i es deixa descansar els docents!

La meva idea, doncs, es deixar que participin en tot: fins i tot en la creació del temari…Qui som nosaltres per dir-els-hi el que han d’aprendre i quan i on? Millor ajudem-los a trobar el que necessiten per fer el que vulguin fer i potser evitarem frustracions innecessàries.


FOCUS

Com traduir “Cross-curricular skills”? Entrecreuament d’habilitats curriculars? Doncs això, transversalitat… Aprendre pensament computacional, a més d’entendre com funcionen les màquines, és aprendre a ser perseverant, a col·laborar, a tenir un pensament analític…Se’ns posa un vídeo que forma part del curs “How to Teach Computing at Secondary Level”, també impartit per la European Schoolnet Academy.

Ben Bastiaensen, professor de la Talentenschool de Bèlgica, parla de computació en clau de pensament analític, autonomia i perseverància, condicions necessàries per analitzar problemes complexos i trobar solucions. A més, hem de considerar també el treball en equip, la comunicació i els idiomes. I per acabar, remarca la importància de l’aprendre aprendre.

Després aparèix al vídeo en Ray Chambers, de la Uppingham Community College del Regne Unit. Remarca el progrés en la interacció entre els alumnes, en la capacitat de resoldre problemes de forma autònoma i en la busca eficaç de les eines que es necessiten a mesura que es necessiten. Després, apareix la primera dona dels vídeos: Jane McGee, del North West Regional College (no l’he trobat per Twitter…)

La Jane parla de col·laboració, intercanvi d’idees, d’ensenyar a pensar, a expressar-se…Finalment, entra en escena Thomas Moore, també del mateix College que la Jane. Tamoc l’he trobat per Twitter…Ens parla de la importància de comprendre el que fem: tenim peces diferents: algoritmes, software, hardware…Es tracta de muntar-los en una mena de puzzle amb ajuda del pensament computacional. I au! Una altra “Padlet” perquè els profes intercanvïin experiències…

Segueix a Computació a classe 2 – Com ensenyar computació?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *