14 Mar

Barcelona Cultura: Difusió, segmentació i pirotècnia

La intervenció de Barcelona Cultura a l’eShow de la Fira de Barcelona m’ha sorprès per diversos motius:

Blog_eShow
1. No se n’ha fet difusió, de fet, ni surt al programa de mà de l’eShow i a la graella online del programa s’intueix que es va entrar al “planning” de l’eShow “a salto de mata“…Són els únics que no tenen sector detallat. Com trastejant per la web de Barcelona Cultura no he trobat que informéssin de la ponència i se’m solapava amb el debat de gamificació, he volgut saber si s’enregistrava. I he enviat un tuit a Barcelona Cultura que em respon el que ja sabia: que es fa la ponènica a l’eShow… La conversa ha anat exactament així…


Hola @bcncultura Teniu alguna cosa a veure amb la ponència d’aquesta tarda a l’ #eShowBCN2014 ? Per casualitat sabeu si s’enregistra? Gràcies
— rita (@ritabarrachina) March 13, 2014

@ritabarrachina @bcncultura presentarà una ponència sobre la seva comunicació digital avui a les 16h, i la trobaràs al web de l’ #eshowBCN14
— Barcelona Cultura (@bcncultura) March 13, 2014

Al web de l’eShow no hi ha els “streaming”… al menys de moment i que jo sàpiga… No he entès això del “tema de calendari“…jo crec que vol dir “a salto de mata”…

On heu penjat la ponència de l’ #eShowBCN2014 @bcncultura ? M’ha sorprès que no fóssiu al programa de mà i que no n’hagueu fet difusió…
— rita (@ritabarrachina) March 13, 2014

@ritabarrachina per tema de calendari no vam entrar al programa i la ponència la trobaràs properament al web de l’ #eShowBCN14
— Barcelona Cultura (@bcncultura) March 14, 2014

2. El “target”. Clarament s’orienten les accions a un públic jove…un públic “smart”…no perquè sigui un públic especialment intel·ligent sinó perquè utilitzen hàbilment els dispositius “smart”…I els productes culturals que es dissenyen i s’incentiven van en aquesta direcció. Jove…què vol dir “jove”? De quina edat parlem exactament? 20? 25? 35? 45? Qui és jove i qui s’hi sent? Suposo que en una societat tant nostrada, “jove” deixes de ser-ho quan se t’acaba el carnet jove…Jo, personalment, he arribat a conèixer persones amb 23 anys i actitud de 70…I a l’inrevés…persones joves de debò…que desprenen joventut fins a l’última alenada…

“Jove” és un terme relatiu…com gairebé tot en aquesta vida…I subjugar la cultura a un públic determinat d’aquesta manera, -“segmentant”, com se’n diu-, és mutilar a cert públic menyspreant a un voluminós nombre de persones. Fer només “accions” pels “joves” trobo que és ser curt de mires…de tenir-hi poques ganes…d’anar per sobre però no per dins…

Segmentar està molt bé quan s’usa per adequar contingut de valor a públic potencial, però no ha de ser mai excloent: la cultura és de tots i per a tots. I crec que caldria incentivar els col·lectius més enllà de la seva franja d’edat…que trobo que és un mesurador inadequat…Potser seria més útil segmentar per passions…al cap i a la fi tothom en té i són les que ens mouen a fer alguna cosa…a participar, a donar el millor de nosaltres…I som tots ben diversos…Hi ha gent per a tot…

3. La pirotècnia cultural. Sempre és difícil determinar què és cultura i què no però, sens dubte la cultura la fan les persones i hi ha tendències que marquen modes…però no tot es queda i molt resta anecdòtic. Potser el temps, mirar amb distància, és el que fa determinar què és cultura i què no…Però, així en general, trobo que algunes de les accions de Barcelona Cultura són massa pirotècniques…i es queden en i a la façana. Trobo que són el paradigma de la “surface culture”, però bé, és una opinió, entre moltes…I jo tinc un desencís particular amb aquesta ciutat…i m’agradaria que, algun dia, es potencïi un turisme cultural, així que veig la cultura de la superfície pirotècnica com un “show” més…lleure per lleure…una façana més…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *