13 Des

#AprendeProgramando 4 – Blocs bàsics

La quarta setmana del curs “Programación de juegos con Scratch” ens parla dels blocs més bàsics: esdeveniments, control, moviment, aspecte, so, llapis i dades. Una mica més avançats serien els blocs de sensors, operadors i més blocs.

Aquí els blocs bàsics per colors, forma i comportament. Quan creem un nou projecte ens sortirà el gat d’Scratch per defecte. Per comença a practicar, podem anar picant a sobre dels blocs, directament des de la caixa on es troben. El personatge anirà fent tot el que anem picant però no es guardaran les ordres. Si volem començar a programar el nostre projecte, només cal arrossegar els blocs de la caixeta a l’espai de la dreta i anar-los encaixant uns a sota dels altres.

A mi m’agrada molt que sigui tant colorit perquè és més fàcil de distingir. Ara, el que més m’agrada és aquest llenguatge gramatical que permet redactar gràficament tot el que se t’ocorri. ¿Gramàtica programada o programació gramatical? En tot cas, deliciosa i nutritiva.

TRUC: Si volem saber què fa cada bloc, podem picar l’interrogant de la zona del menú horitzontal: just damunt dels blocs. Si es pica aquest interrogant de bloc d’ajuda i tot seguit qualsevol bloc, ens apareixerà automàticament una explicació del bloc en qüestió al lateral dret de la pantalla del projecte. Una meravella! A l’exemple, el bloc d’ajuda per al bloc de moviment “Moure X passes / Move X steps”.

Bloc_help_moviment

ESDEVENIMENTS (Color: marró. Amb barret)

Aquests blocs tenen una mena de barret que fa que només es puguin posar altres blocs a sota però mai a dalt. Això és perquè són els que porten la batuta de tot el que va passant al projecte i tan l’engeguen (bloc de bandera verda / “play” / inici del projecte) com envien un missatge (“Quan rebi X missatge” i sota poses tot el que vols que el personatge faci, per exemple).

N’hi ha només 2 que no porten barret i que serveiexen per enviar els missatges d’un personatge a l’altre. Un dels blocs d’esdeveniments, (“When this sprite cliked” que en català deu ser “Quan aquest personatge es premi” o similar) també possibilita que el personatge sigui clicat i actui d’una manera o altra en funció del que posem a sota d’aquest bloc amb barret.

Però es poden fer que passin moltes altres coses…

  • Quan el fons canvïi
  • Quan una tecla es premi
  • Quan el volum de so sigui un volum determinat

En aquesta imatge, tots els blocs d’Scratch 2.0 (menys els de Més blocs, variables i llistes). Els de la versió 1.4 no tenien clons. D’esquerra a dreta trobem: esdeveniments, moviment, aspecte, so, llapis, control, sensors i operadors.

Blocks_tots

CONTROL (Color:  daurat-grogós)

Amb aquests  blocs podem condicionar el joc: controla l’espera, les repeticions, la creació de clons i la seva actuació, permet expressar frases condicionals de “si i si nó” i, fins i tot, aturar el programa sencer o alguns scripts, que seran els trossets de codi que anem programant.

Jo, personalment, li he agafat mooolta mania al bloc “Forever/Per sempre”. No hi ha res per sempre…i menys a Scratch…I sort!!! Si la gràcia “a grosso modo” és que el projecte representa un algoritme que comença i acaba. Qualsevol projecte amb Scratch, si va bé, comença i acaba. I és per això que des de que li he agafat mania al bloc “Per sempre”, faig servir el bloc “Repetir fins…” i li poso un variable a dins o un canvi de vestit o el que em calgui (fent ús dels operadors, és clar…)

Blocs_ScratchCat

MOVIMENT (Color: blau marí)

Amb ells podrem moure el personatge endavant o enrera (en funció de si el valor de dins el bloc és negatiu o positiu), fer-lo girar, que vagi a una posició o objecte determinat, que reboti si troba una vora, que miri cap a una direcció determinada, etc. Les possibilitats són moltes…

Hi ha per exemple un bloc de moviment que em fa certa gràcia (ni idea per què i tampoc és que en faci molt molt ús, però mira… És el bloc de lliscar. Amb aquest bloc podem determinar el lliscament d’un objecte, tan la seva durada en segons com les seves posicions x i y a la pantalla del projecte.

Si primer posem el bloc “Ves a x 0 y 0” (per exemple, eh, qualsevol posició que vulgueu…Jo el poso al mig ara…) i després, el bloc “Llisca en 0.5 segons a x 0 y -180” es veurà al personatge llisca avall com si caigués (-180 en y vol dir a la part de baix de la pantalla, diguem).

Blocs_monstre

ASPECTE (Color: violeta/fosc)

Amb aquests blocs podrem modificar la percepció visual d’un objecte. Per exemple, mostrar-lo o amagar-lo, fer-lo parlar o pensar, augmentar-ne o disminuir-ne la mida, canviar el fons del projecte o el vestit del personatge, fer efectes, etc…

Una de les coses que faig servir molt és canviar la disfressa. Les disfresses són les formes o imatges que representa un personatge o objecte, que en pot tenir moltes. Si volem que un personatge es mogui com si caminés, haurem de crear aquesta animació amb fotogrames, com un stop motion. La cosa és que el personatge haurà de tenir diverses disfresses per simular aquest moviment. A la pestanya “Disfresses” podem afegir-ne tantes com vulguem.

Amb els blocs d’aspecte també podrem fer efectes, com canviar el color dels objectes/personatges, fer-los aparèixer o desaparèixer (ghost/transparència), etc. Els efectes són variables i es poden modificar al gust usant els blocs de fixar i augmentar l’efecte en qüestió.

A la comunitat d’Scratch es fan diverses activitats: reptes, concursos, etc. Aquí es proposa un repte per crear un projecte usant aquests 10 blocs.

Blocks_challenge

SO (Color: violeta/clar)

Afortunadament els colors són contrastats i no costa, al projecte, distingir uns blocs dels altres. Com jo dec tenir algun problema amb els colors, a vegades, em costa definir-los. Quina enveja el cyborg Neil Harbisson (català i indepe, per cert) que es veu que pot olorar els colors o alguna frikada per l’estil. Molt “molón” però jo no sé diferenciar entre lila i violeta…Jo el violeta el percebo com a “fosc” i el lila com a “clar”.

Total, que els blocs de so, cap sorpresa, controlen tot el que té relació amb el so del projecte. Podem fer que sonin o aturar tots els sons o canviar-ne el volum a voluntat. La cosa és que des de la pestanya “So” podem afegir sons i efectes per als nostres projectes. La galeria d’Scratch en té molts i podem fer servir tots els sons i cançons d’altres projectes (donant crèdit a l’autor, evidentment. Que costa poc i fa ilu). Si en tenim de propis també els podem pujar. Jo m’ho passo pipa posant efectes ;)

També podem crear les nostres melodies i sons amb les opcions de nota o instrument. O modificar sons i cançons a l’editor de sons, que m’agrada molt perquè és molt senzillet de fer anar.

 

LLAPIS (Color: verd/fosc)

El llapis encara el controlo poc. He vist fer coses xulíssimes però jo encara no he fet projectes que me’n serveixi. Es pot dibuixar màgicament, diguem, i podem canviar el color i la mida en qualsevol moment de qualsevol cosa que dibuixem.

Deixo aquí més amunt el projecte “Omnipen” de l’Scratcher mikeono102 com a exemple pel llapis.

DADES (Color: taronja)

Les dades permeten crear variables o llistes. Les variables les porto força bé (i m’encanten), les llistes encara no les controlo però semblen molt interessants. Ara, no sé què em va dir en Bernat Romagosa que no es poden fer llistes de llistes (millor Snap! per fer això sembla ser). I m’agrada molt i molt Scratch però no serà l’únic llenguatge que toqui, segur. Sóc curiosa de mena i, amb els llenguatges “normals” em passa el mateix: els aprendria tots.

I fins aquí els blocs bàsics. Xulo, eh? ;) Apa, doncs, a practicar!

Segueix l’últim mòdul d’aquest curs a #AprendeProgramando 5 – Blocs avançats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *