17 Nov

#AprendeProgramando 2 – Primeres passes amb Scratch

En aquesta segona setmana del “Curso de programación de juegos con Scratch” impartit per Programo Ergo Sum, ens introduïrem a l’entorn d’Scratch. Veurem com accedir a l’eina i començar a trastejar-la per entendre com funciona.

COM COMENÇAR AMB SCRATCH

  1. Hem d’anar a la pàgina d’Scratch (si no volem o podem estar online es pot descarregar la versió offline)
  2. Per compartir projectes hem de sumar-nos a la comunitat creant un usuari (a dalt a la dreta “Uneix-te a Scratch”)
  3. Haurem de posar les dades que demanen: sobretot penseu que haureu de tenir un email, triar un nom d’usuari que no estigui agafat  i triar un password prou segur i que siguem capaços de recordar)
  4. Un cop sol·licitat l’accés rebrem un correu electrònic per confirmar la creació de l’usuari.
  5. Ara ja podem “Ingressar” a Scratch amb el nostre nom d’usuari i el password que hem triat (podem clicar la pestanyeta perquè ens recordi i no haguem de posar les dades cada vegada que entrem). Veurem que a dalt a la dreta sortirà el nostre nom d’usuari i si hi posem una imatge sortirà també :)
  6. Per familiaritzar-nos amb l’entorn, -abans de crear els nostres propis projectes-, potser és millor explorar una estona altres projectes per veure què es pot arribar a fer, reutilitzar-ne algun per explorar-ne la programació o el disseny o, fins i tot, visitar el fòrum per veure quines preguntes es fan (millor saber anglès…)
  7. Si necessites ajuda, hi ha una pila de guies i exemples per defecte. Es poden consultar des de la pàgina inicial o des del propi projecte mentre s’està creant.
  8. Es recomana omplir una mica el perfil amb una imatge i una petita descripció

Cosetes a considerar:

  • Scratch (de moment) usa Flash. No es pot visualitzar als mòbils, per exemple, però hi estan treballant. Hauràs de tenir Adobe instal·lat per fer servir Scratch 2.0.
  • En general, és bastant necessari defensar-se en anglès. Tots els materials estan en anglès. Alguns estan traduïts a altres idiomes però no tots. L’entorn d’Scratch té opció en català.
  • Funciona en Linux, Mac i Windows.

Scratch_vestits

ENTORN BÀSIC D’SCRATCH

Al crear un nou projecte o reutilitzar-ne algun, ens apareixerà la pantalla principal. A més del menú superior (on podem canviar l’idioma, copiar el projecte o obtenir ajuda), tenim l’espai de treball.

  • A dalt a l’esquerra: l’escenari i els objectes programats fent el que se’ls hi diu. La programació és en temps real i s’activa o es desactiva amb la bandera verda i el senyal d’stop vermell, respectivament.
  • A baix a l’esquerra: trobem l’espai on trastejar l’escenari i els objectes. Clicant-hi ha sobre podem canviar-els-hi el nom, orientar-los cap a un cantó o altre, etc. A més, els podem editar i programar. Podem fer servir fons i objectes que porta per defecte Scratch, importar-los des del nostre ordinador o crear-ne de nous amb l’editor.
  • A dalt a la dreta: trobem tres pestanyes. “Programes” ens permet combinar diferents blocs per crear els nostres jocs i animacions. “Vestits” és l’editor gràfic. Des d’allà podem crear, importar una imatge que serà l’aparença del nostre objecte o personatge. També en podem sel·leccionar una predeterminada des de la galeria d’Scratch. “Sons” permet afegir sons i editar-los: també hi ha galeria de sons d’Scratch o es poden importar des de l’ordinador.
  • Recordar que només es poden compartir projectes des de la versió online. Trobarem un botó a dalt a la dreta de cada projecte on posa “Compartir”. Si cliquem allà ens portarà a la pantalla de presentació del projecte, la que veurà qualsevol usuari i que dóna informació sobre el títol, les instruccions i els crèdits o notes. Jo recomano posar a les notes/crèdits d’on surten els sons i imatges que utilitzem.  Sempre està bé reconèixer la feina dels altres. De fet, quan es reutilitza un projecte, sempre se li dóna crèdit automàticament.

EXERCICI

Se’ns demana:

  1. Crear un compte a la plataforma d’Scratch
  2. Personalitzar-la amb imatge, xarxes socials, etc.
  3. Buscar a Scratch els projectes de Miguel Abellán 

Segueix a #AprendeProgramando 3 – Interfície d’Scratch

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *