14 Nov

#AprendeProgramando 1- Algoritmes

El “Curso de programación de juegos con Scratch” va arrencar el 2 de novembre i, com se’m solapava amb UOCScratch, vaig pensar que em desbordaria…Però és que tenia la tarda “tonta”, l’he tornat a veure i no he pogut evitar apuntar-m’hi…El de la UOC el porto al dia i el de Coursera comença a finals de mes, temps justet però suficient per provar aquest també.

Programo Ergo Sum és qui organitza aquest curs d’iniciació a Scratch però també fan altres cursos relacionats amb la programació que tenen molt bona pinta. La iniciativa neix a Múrcia i la he coneguda a través de la comunitat de Programamos. El hashtag per anar seguint la iniciativa és #AprendeProgramando. I si m’he decidit a fer-lo ha estat perquè m’ha seduït molt l’entusiasme d’un dels seus artífex, el Miguel Abellán. Un crack el tio! Aviam què expliquen!

El curs té 6 mòduls:

La unitat introductòria comença fent una reflexió: que molts programadors no programen només per diners sinó perquè programar és molt divertit. Estem rodejats de tecnologia i aprendre a programar permet accedir a noves oportunitats. Tan se val si ets “de lletres” o “de ciències”, hem de saber com funcionen les màquines que fem servir…I sinó, les màquines aprendran a fer-nos servir a nosaltres :)

Arreu del món sorgeixen iniciatives per fomentar la importància d’aprendre sobre el pensament computacional o algorítmic. La més potent, nascuda a Estats Units, és Code.org, que recapta fons per formar professors i introduir els nens (i sobretot les nenes) a les ciències de la computació. Aquest any la campanya es vincula a Star Wars:

 

Es parla al curs d’algoritmes, un conjunt endreçat de passes finites a seguir. En resum, un manual d’instruccions. La cosa és que l’algoritme pot perpetuar-se infinitament. Per il·lustrar-ho, en Miguel explica un acudit de programadors: es troben un programador mort a la dutxa. A l’etiqueta del sabó posava “Enjabonar, aclarar y vuelta a empezar”.

Per qui no l’entengui, el programador llegeix les intruccions d’ús del sabó com un algoritme. El “vuelta a empezar” fa que repeteixi la ordre fins a “l’infinit”. Però com els humans de moment som mortals, el programador acaba morint a la dutxa.

Els algoritmes es poden representar per escrit, en imatges, diagrames de flux… En Miguel recomana començar amb un esborrany gràfic abans començar a picar codi. Per posar un exemple, ens mostra un algoritme gastronòmic: cuinar un ou. Per brillant analogia culinària, però, se’n duu la palma en Frank Sabaté i el seu puré de patates amb Scratch ;) Li vaig intentar posar subtítols al clip però parla massa ràpid…Es trepitgen i no me’n surto…

AprendeProgramando1_huevo

Altres algoritmes de la vida quotidiana podrien ser: rentar-se les dents, comprar una revista, fregir un ou amb mantega, tirar les escombraries, vestir-se per sortir al carrer… Tots ells es podrien definir en menys de 5 instruccions ordenades.

El pensament computacional, doncs, es presenta com a l’elaboració d’una sèrie d’instruccions per resoldre un problema.

L’exercici d’aquesta primera unitat és justament representar amb un diagrama de flux els 5 algoritmes quotidians que acabem de mencionar. Aquí els deixo. Els he fet en espanyol perquè els companys del curs no tinguin problemes a l’hora de corregir.

Segueix a la #AprendeProgramando 2 – Primeres passes amb Scratch

ALGORITME 1 RENTAR-SE LES DENTS

Algoritmo1LavarseDientes

ALGORITME 2 COMPRAR UNA REVISTA

Algoritmo2ComprarRevista

ALGORITME 3 FREGIR UN OU AMB MANTEGA

Algoritmo3_FreirHuevo

ALGORITME 4 TIRAR LES ESCOMBRARIES

Algoritmo4_TirarBasura

ALGORITME 5 VESTIR-SE PER SORTIR

Algoritmo5_Vestirse

2 thoughts on “#AprendeProgramando 1- Algoritmes

  1. Excelente la representación del ejercicio propuesto en el curso online y gratuito de programación de videojuegos con Scratch.

    Enhorabuena Rita!!!

Respon a rita Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *