08 Set

1.2 Una breu història de la humanitat_La revolució cognitiva

Per a qui vulgui seguir el curs “A Brief History of Humankind” -una breu història de la humanitat- de Coursera, aquí resumeixo aquesta segona part: La revolució cognitiva. Forma part del primer tema principal amb el mateix títol: LA REVOLUCIÓ COGNITIVA. Els altres grans 3 temes que explora el curs és la revolució agrícola, la unificació de la humanitat i la revolució científica. El curs és en anglès. Veure el resum del curs

 
1.2. LA REVOLUCIÓ COGNITIVA. Aquest subtema o segona lliçó consta de 5 segments o vídeos.

SEGMENT I: TECNOLOGIA I EXTINCIÓ?

Segons les troballes arqueològiques del Líban, Jordània, Israel, fa 100.000 anys els homo sapiens (que eren físicament iguals a nosaltres) van migrar a aquelles terres i van ser vençuts pels neandertals. No seria fins fa 70.000 anys que hi tornarien per vèncer. Quina evolució hi ha va haver en aquests 30.000 anys per fer-los superiors?
Cada cop que els sapiens arriben a algun indret, s’extingeixen les altres espècies (genocidi?). Extincions, fa:
            50.000 anys: HOMO SOLOENSIS
            30.000 anys: HOMO NEANDERTHALENSIS
            40.000 anys: HOMO DENISOVA
            12.000 anys: HOMO FLORESIENSIS
El sapiens arriba a Austràlia fa uns 45.000 anys i a Amèrica fa uns 15.000 anys. Algunes ESPECULACIONS TECNOLÒGIQUES per desenvolupament constant (ganivets de pedra, etc.):
1.      Vaixells des de potser fa uns 50.000-45.000 anys
2.      L’agulla. Clau per teixir roba, tendes, xarxes, botes, veles
3.      Làmpades d’oli. Revolució artística (pintar a les coves i veure les pintures)



De fa 70.000 anys tenim les primeres evidències de l’aparició de l’art, la joieria, del comerç, de societats complexes i religions. Noves maneres de pensar i parlar? 

REVOLUCIÓ DE LES ACTIVITATS COGNITIVES (s’especula un canvi intern en l’estructura del cervell. Una possible mutació genètica?)

La imatge anterior correspon a la Cova de Chauvet, a França. l’únic que ha pogut entrar a gravar ha estat Werner Herzog que es va oferir a treballar pel govern per 1€ (i pagant impostos). D’aquesta experiència, Herzog roda “Cave of forgotten dreams” (La cova dels somnis oblidats).

 

SEGMENT II: EL LLENGUATGE HUMÀ

Tipus de llenguatge:

  •  Per sons o veu (humana)
  • ·Per química (insectes)
  • ·Per ones (balenes i elefants encara incomprensible)
La vocalització no ens distingeix (lloros que poden vocalitzar com un humà). “Green monkeys” (serp, àliga, lleó: patrons de sons amb diferents significats per a cada depredador.
 

Què és especial del nostre llenguatge?

  • NIVELL COMPLEXITAT DEL LLENGUATGE. Ens permet intercanviar informació molt detallada per a finalment transformar el món. Un nombre limitat de sons es combinen en múltiples variants i matisos.
  • SAFAREIX. Animal social + informació per estratègia, cooperació, confiança.

Més sobre l’origen i l’evolució del llenguatge.




SEGMENT III: EL LLENGUATGE SIMBÓLIC

Parlar de coses que no existeixen.
 
EL LLENGUATGE SIMBÒLIC CREA IDEES COMUNS QUE FAN POSSIBLE LA COOPERACIÓ FLEXIBLE DE GRANS GRUPS DE PERSONES.  Si no coneixes a algú però hi tens en comú la teva creença religiosa, encara que no et coneguis pròpiament, formes part de la mateixa religió i et reconeixes, empatitzes, hi pots confiar.
Cooperació animals:
 
            Insectes: grans grups però no flexibilitat.
Elefants, chimpanzés: flexibilitat però no en grans grups. Mascle Alfa. Busca coalició de mascles i femelles que li donen suport. Es fan favors mutus, comparteixen menjar, es desparasiten.
EL XAFARDEIX. Eina social que aporta informació personal sobre els altres individus de la comunitat i que pot ser usat estratègicament. Un màxim aproximat d’un grup de 150 individus per a un xafardeig efectiu.
No sabem organitzar-nos d’una altra manera, sense usar els mites fundacionals d’enginyeria imaginària col·lectiva. El món modern està fundat en aquests mites de la nostra imaginació.


SEGMENT IV: CONCEPTES IMAGINARIS

Què és una empresa? Comença plantejant el professor en aquest segment. I com conclueix?, doncs que una empresa, com un déu o un sistema de govern són realitats que es projecten des del nostre llenguatge simbòlic. I són idees que són possibles perquè hi creiem. Quan no hi creiem, desaparèixen. Fascinant. Posa com a exemple una marca de cotxes I diu: “Què és una empresa? Els seus cotxes, o treballadors, o directius o fàbriques? No. La idea del negoci que sobreviu generacions. Una empresa és la seva història“. El que és difícil és CONVÈNCER ALS DEMÉS sobre la nostra història.

 

DÉUS-NACIONS-EMPRESES 
El “hocus-pocus” en anglès és el nostre “abracadabra”, quan les coses es transformen com per art de màgia o aparèixen i desaparèixen davant nostre sense explicació aparent. A l’Edat Mitja, els feligresos es feien tal embolic pronunciant el llatí : “Hoc est corpus meum” (aquest és el meu cos – el que es diu a la missa al ritual de la transubtanciació). I van acabar pronunciant Hocus-pocus.
 
DUALITAT DE LA REALITAT:
1.      Natura
2.    REALITAT IMAGINADA on s’estructuren les nostres societats i que esdevé una força real al món.
ADAPTABILITAT DELS SAPIENS ALS CANVIS DE SISTEMA. Exemple dona nascuda a Alemanya al 1900 viu cent anys i mor al 2000. Passa per 5 estats de govern ben diferenciats. Canvien les històries sobre la història.
 
SEGMENT V: SUPERIORITAT SAPIENS
Els sapiens canviem la nostra manera d’organitzar-nos per adaptar-nos al món. L’evolució cultural és molt ràpida. Comparant-nos amb els neandertal, tenim capacitat d’organitzar-nos en grups més grans i ens adaptem summament ràpid a noves condicions o organitzacions. Som MÉS VERSÀTILS I MÉS INNOVADORS.
Resum teories de la superioritat sobre les altres espècies: 
 
1. Intercanviem més informació sobre el món, important per sobreviure i reproduir-se. 
2. El xafardeig ens ajuda a abastir-nos d’informació rellevant sobre els altres. 
3. El llenguatge simbòlic obre la via de la cooperació entre un gran nombre d’estranys i la via cap a canvis d’organització que succeeixen ràpidament.
 
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *