10 Set

0. BJC: introducció a les ciències de la computació

La Universitat de Berkeley posa a disposició de tothom un curs anomenat The Beauty and Joy of Computing (que m’atreveixo a traduir com “La  bellesa i el gaudi de la computació”). Tot i que aquest curs es va fer en forma de MOOC la tardor de 2015, els continguts són accessibles a tothom via Internet, de manera que tothom el pugui fer al seu ritme. Allá voy, que sembla molt xulo! :)

Aquesta és la primera part del curs, BJCx1, que consta de 7* setmanes. Però hi ha més! Tres cursos més: el BJCx2 i el BjCx3 consten de 8 setmanes de formació, i el BJCx4, de 5. En total, 4 cursos en 1 i 28 setmanes de formació. L’he batejat BJC CS CV perquè no sabia com dir, breument, “Beauty and Joy of Computing (BJC) Computer Science (CS)  Curriculum Vitae (CV)”.

Aquesta primera part va ser el pilot i després, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la ciutat de Nova York, s’han format un centenar de professors/es i introduït els continguts del curs als instituts.

La primera setmana de la primera part BJCx1 és introductòria i, en forma de vídeo, l’instructor del curs, Dan Garcia, ens dóna quatre pinzellades conceptuals. Arrenca amb les 7 grans idees dels principis de les ciències de la computació: creativitat, abstracció, dades i informació, algoritmes, programació, Internet i impacte global.

Ens parla després de les àncores del curs, 6 pràctiques del pensament computacional: connexió, creació, abstracció, anàlisi de problemes i artefactes, comunicació i col·laboració.

BJC1-W0-Welcome-to-BJC-Big-Ideas

Connectant les grans idees de la programació i de la computació, en Dan ens parla d’Snap! com a eina recurrent del curs. Snap!, així com Scratch i altres llenguatges de programació visual (anomenats també pseudocodi), permeten interioritzar conceptes de forma natural i significativa.

En un segon vídeo introductori, ens parla de la clau de l’èxit que, sobretot, tracta de no abandonar el curs a la primera de canvi ;) Les ciències de la computació són divertides, però també difícils. I comenta que potser perquè són difícils són divertides…Potser sí que té raó: allò que ens costa un esforç aconseguir sempre té més valor que allò que aconseguim sense esforç. En diuen “Hard Fun” :)

I ens redirecciona a un TED de l’Angela Lee Ducworth: “The Key of Success: GRIT” (La clau de l’èxit: la valentia), on es diu que el talent no et fa valent i que la capacitat d’aprendre no és fixa sinó variable, i que pot canviar amb l’esforç. Així com l’èxit, el fracàs no és permanent i ha de motivar a continuar… El LifeLong Learning està de moda al segle XXI però no ho estava pas al segle XX.

Recordo estar a la universitat cursant Psicologia i que se’ns digués que, als 20 anys, el cervell entrava en regressió…i que, a partir dels 20 anys, costava molt aprendre coses…I em vaig sentir com molt fora de joc… Anys després, quan ja havia abandonat la carrera, diversos estudis demostraven que no és que als 20 anys el cervell faci una regressió, sinó que, en general, la gent es casa, té fills i treballa tant que no tenen temps per aprendre coses noves. I és per això que els cervells de les persones de més de vint anys, mostren menys plasticitat… En fi, que són coses de la millora contínua i a mi em van traumatitzar en va…

Com sempre, no traduiré literalment el curs, sinó que l’interpretaré amb les meves pròpies paraules. Les setmanes del curs es reparteixen així:

*Actualització del 9 de setembre del 2016: resulta que jo estava fent el curs a la meva bola i he vist que l’han engegat de nou. Ha arrencat el dia 6 de setembre i durarà 12 setmanes i suposo que per això es deu dir BJC.12x. Aprofito i el faig: aniré retransmetent la jugada :) Fi de l’actualització del 9 de setembre del 2016.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *